Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts bij speciale vertoning Oekraïense documentaire

Mgr. Woorts bij speciale vertoning Oekraïense documentaire

Namens de Bisschoppenconferentie was mgr. Woorts, hulpbisschop van het Aartsbisdom Utrecht, op zaterdag 20 mei aanwezig bij een vertoning van de Oekraïense documentaire ‘Adam, waar ben je?’. De vertoning was bijzonder omdat de producent van deze film, Alexander Plyska aanwezig was. De producent, ook aartsdiaken, was blij mgr. Woorts bij de vertoning te mogen begroeten. Plyska is nog tot 26 mei in Nederland en zal bij een aantal filmvertoningen aanwezig zijn.

De documentaire ‘Adam, waar ben je?’ geeft een inkijkje in het leven van monniken op het Griekse schiereiland Athos. De camera observeert en toont beelden van de twee belangrijkste aspecten van het leven van de monniken: bidden en werken. In het klooster Dochiariou op Athos maken de monniken groenten schoon en zagen ze een enorme, vers gevangen vis doormidden. Ook draaien ze cement in een betonmolen voor een muur die tegen de zee moet beschermen. Verder zie je ze timmeren, smeden, brood bakken en de olijfoogst verwerken. De extreme fysieke arbeid wordt afgewisseld met gebed.

De camera filmt van dichtbij de gelofte van een monnik. Hegumen Gregry legt zijn handen op het hoofd van de jongeling, biedt hem sandalen aan en knipt zijn haren af. “Jij treedt in via mijn handen, hoofd en hart.” Het Kyrie Eleison klinkt. Er is rust en stilte, zowel onder de monniken als in de filmmontage, wat voor een intense beleving zorgt. De kijker kabbelt als het ware mee op het ritme van wind en zee.

Mgr. Woorts: “De film geeft een prachtig beeld van het leven van de monniken, van de stite, het gebed, het samenleven en het werk dat zij verrichten, in het bijzonder van de geestelijk vader van het klooster. De monniken geven een antwoord op de vraag van God: Waar ben jij, Adam?”

Mgr. Woorts met producer Alexander Plyska (rechts).

De film is op korte termijn nog op de volgende data, tijden en plaatsen te zien:

– 23 mei, 19.30 uur, ZWOLLE, Dominicanenklooster Zwolle
Assendorperdijk 8, 8012 EH, met inleiding van de maker, tickets online: dominicanenzwolle.nl.
– 24 mei, 20.00 uur, BERGEN, RUINEKERK
Raadhuisstraat 01, 1861 LK, met inleiding van de maker, toegang is gratis, donatie is welkom.
– 26 mei, 20.00 uur, APELDOORN, Jachtlaankerk, Jachtlaan 143 te Apeldoorn, met inleiding van de maker en nagesprek, kaartjes € 10 contant aan de zaal.

Zie voor meer informatie:

De Nederlandse trailer
De Facebookpagina van de film