Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Brielle > Mgr. Woorts bij opening jubileumjaar Martelaren van Gorcum

Mgr. Woorts bij opening jubileumjaar Martelaren van Gorcum

“Wij zijn en gaan op bede-vaart, om met elkaar vaart te houden in ons bidden.” Bij de opening van het jubileumjaar 450 jaar HH. Martelaren van Gorcum was mgr. Woorts, hulpbisschop van het Aartsbisdom Utrecht en bisschop-referent voor de bedevaarten, op 14 mei hoofdcelebrant in de bedevaartskerk in Brielle.

In zijn homilie vertelde mgr. Woorts dat in de kapel van het bisschopshuis aan de Utrechtse Maliebaan een afbeelding van één van de martelaren is aangebracht. Dirk van der Eem werd geboren in Amersfoort rond 1499. Hij werd franciscaan, priester en rector van zusters in Gorcum. Als een van  negentien geestelijken werd hij in Brielle omgebracht vanwege zijn trouw aan het katholieke geloof, de Eucharistie en zijn trouw aan de bisschop van Rome.

“Bijzonder dankbaar en blij mogen we zijn, broeders en zusters, dat wij vandaag hier de Eucharistie mogen vieren; dankbaar en blij omdat het in vrijheid en vrede mogelijk is,” preekte mgr. Woorts. “Dankbaar en blij ook omdat wij juist hier in dit bedevaartsoord – zoals in elk bedevaartoord – des te meer mogen beseffen dat wij als christenen pelgrims zijn, gedoopt en door onze Heer Jezus als zijn leerlingen en vrienden gezonden om op tocht te gaan en met elkaar vruchten voort te brengen die blijvend zijn, vruchten van geloof, hoop en liefde, van vrede en gerechtigheid.”

Hij stond in zijn homilie tevens stil bij “martelaar van onze tijd” Titus Brandsma die op 15 mei in Rome heilig werd verklaard. “Wie en wat wij vandaag en in dit jubileumjaar gedenken, beste medepelgrims, is nog steeds actueel. Velen zijn en worden in onze tijd onderdrukt, vervolgd, gemarteld en gedood vanwege hun geloof in Jezus Christus en hun trouw aan zijn Kerk. Wij gedenken onze martelaren de eeuwen door – tot in onze tijd – in het geloof dat alles wat uit liefde omwille van onze Heer Jezus gegeven wordt, blijvende vrucht zal dragen.”

De bisschop wees op de “menigte in de hemel met wie wij verbonden zijn, die voor ons bidt en aan wie wij ons mogen optrekken. Zij waren eens pelgrims, medepelgrims, maar hebben de thuiskomst, de bekroning van hun aardse pelgrimage mogen ontvangen van de Heer zelf. Gaan wij daarom in vertrouwen voort, met een dankbaar hart, ook als er grote zorgen zijn, als er verdriet of onzekerheid is, want de Heer blijft erbij alsook Maria en de andere heiligen. Wij zijn nooit alleen.”

Na de homilie zegende en ontstak mgr. Woorts de bedevaartkaars. In deze Eucharistieviering waren bisschop Van den Hende van Rotterdam en custos pastoor Glas concelebrant. Diaken Oude Vrielink is franciscaan en assisteerde samen met diaken Osseweijer.
Aan het eind van de viering werden voor het eerst de kleine medailles uitgereikt die alle pelgrims ontvangen die in dit jubileumjaar het heiligdom bezoeken. Custos pastoor Glas deed bovendien burgemeester Rensen van Brielle en de bisschoppen een jubileumpenning cadeau, waarop de reliekschrijn staat afgebeeld, als herinnering. De burgemeester nodigde belangstellenden uit om deze middag na de lunch de ‘Geuzen- en Martelarenroute’ officieel mee te openen.

Bericht via www.martelarenvangorcum.nl, foto’s: bisdom Rotterdam

Tags: