Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts bij Maria Ommegang in Poperinge

Mgr. Woorts bij Maria Ommegang in Poperinge

Op uitnodiging van Robrecht Degersem – vele weken per jaar de Nederlandstalige cantor in Lourdes – en pastoor Dominiek Moons van het Vlaamse stadje Poperinge was mgr. Woorts als bisschop-referent voor bedevaarten op 2 en 3 juli jl. in Poperinge. Hij was daar voor de Mariawake en de Eucharistie in de Middeleeuwse kerk Sint-Jan ter ere van ‘Onze Lieve Vrouw van Sint Jan’ en de Ommegang door de stad.

Twee jaar achtereen kon dit evenwel niet doorgaan vanwege het coronavirus. De vreugde was dit jaar daarom des te groter, zo merkte ook mgr. Woorts. In de Sint-Janskerk is een genadebeeld van Maria met Kind dat door velen in stad en omtrek wordt vereerd en dat elk jaar door de stad gereden wordt op een praalwagen. Velen – jong en oud – lopen gekleed in Middeleeuws uitziende kleding mee in de processie, en beelden de geschiedenis uit van Poperinge als Mariabedevaartplaats.
Aan de basis hiervan ligt het mirakel van het doodgeboren kind in 1479. Dat kind werd begraven maar kort daarop weer opgegraven waarbij het tekenen van leven vertoonde. Vervolgens kon het in de nabijheid van een Mariabeeld toch gedoopt kon worden. Daarna stierf het kind en kon het begraven worden in gewijde aarde. Uit dankbaarheid werd vervolgens jaarlijks een processie gehouden. Het bewuste Mariabeeld zou door een schipper in de Vleterbeek zijn gevonden. Het werd in diverse kerken geplaatst maar keerde steeds terug naar de oever van de beek, tot het een plek kreeg in de Sint-Janskerk.

De burgerlijke overheid was betrokken bij deze Ommegang en vertegenwoordigers daarvan lopen mee in de processie, onder wie de burgemeester. Elk jaar wordt een andere bisschop uitgenodigd voor de verkondigingen in de twee vieringen alsmede voor de processie. Mgr. Woorts: “Deze Maria Ommegang wil een zichtbaar teken zijn van ons geloof en vele vrijwilligers werken eraan mee. Zij doen dat uit liefde voor Maria en de traditie die hen zeer dierbaar is.”

Tags: