Aartsbisdom > Sint Caecilia > Dirigentencursus 2021-2022 Sint Caecilia afgesloten

Dirigentencursus 2021-2022 Sint Caecilia afgesloten

In Hoogland (parochie Onze Lieve Vrouw van Amersfoort) is op zaterdag 25 juni de dirigentencursus 2021-2022 van de kerkelijke instelling Sint Caecilia succesvol afgesloten. Vijf cursisten sloten de oriëntatie- en basiscursus af met een vierde en tevens laatste koorpracticum voor het Sint Martinuskoor Hoogland.

De cursisten toonden deze ochtend hun vaardigheden in het inzingen met koor, het instuderen van een voor het koor onbekend werk en het uitvoeren van een bekend werk. Na afloop kregen de cursusdeelnemers een deelname-certificaat en een rapportage uitgereikt.
Gedurende deze cursus werd er gewerkt aan het ontwikkelen van basis slagtechnische vaardigheden, alsmede het benoemen van enkele aspecten waar een dirigent in de praktijk mee te maken krijgt: voorbereiding, muzikaal beleid en verantwoorde programmering binnen de liturgie. Verder werd er ingegaan op verdieping van en kennismaking met liturgie en de verschillende soorten repertoire hierin. Ook een eenvoudige algemene muziekleer had gedurende de hele cursus de aandacht. De cursusdagen van het afgelopen seizoen vonden plaats op de locaties van de cursisten zelf: Arnhem, Enschede, Hoogland, Achterveld en Dieren.

De start van de nieuwe dirigentencursus is gepland vanaf 12 november. Deze is bedoeld voor aankomende alsmede huidige koordirigenten, die zich graag verder willen bekwamen in het leiden van liturgische koren.
Voor aanmelding en nadere informatie: cursuscoördinator Marcus de Haard, Maliebaan 40, 3581 CR Utrecht, tel.: 06 49957318, e-mail: sintcaecilia@aartsbisdom.nl