Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Hoogenboom mee met laatste Lourdesbedevaart van 2014

Mgr. Hoogenboom mee met laatste Lourdesbedevaart van 2014

Medio oktober vond de laatste door VNB georganiseerde bedevaart van 2014 naar Lourdes plaats. Tijdens deze afsluiting van het bedevaartseizoen reisde traditiegetrouw de Utrechtse hulpbisschop Hoogenboom mee. Ook onder anderen pastoor Casper Pikkemaat (parochie St. Ludger) bevond zich in het reisgezelschap.

Op de website van reisorganisatie VNB is een van-dag-tot-dag verslag bijgehouden, inclusief fotoreportages. In de vroege ochtend van vrijdag 17 oktober vertrokken de ruim 160 pelgrims verdeeld over vier bussen richting Lourdes. Reisdoel van deze eerste dag was de Franse plaats Lisieux, met een tussenstop om een bezoek te brengen aan de kathedraal van Amiens. Zaterdagochtend stond onder andere een viering op het programma in Lisieux.
Onder de pelgrims was ook een groep jongeren die de reis maakten in het kader van hun maatschappelijke stage. Zij staken onderweg naar Lourdes de handen al flink uit de mouwen. Uit Nieuwkoop maakte een groep een zogeheten maatwerkreis: de reis van deze pelgrims duurde een dag korter met deels een eigen programma, waaronder de openingsviering. De openingsviering voor de andere groepen vond plaats in de Bernadettekerk, met als hoofdcelebrant mgr. Hoogenboom. Pastoor Pikkemaat verzorgde de preek.

lourdes-2 lourdes-3

Een andere groep tijdens deze bedevaart was de 35+ groep. Naast het algemene jaarthema ‘Lourdes, de vreugde van de bekering’ hadden zij hun eigen, op de groep gerichte thema: ‘Jouw eigen pelgrimsreis’. Zo hadden zij op maandag 20 oktober een catechese met als thema ‘Hoe bewandel jij je eigen levensweg’. Diverse vragen stonden daarbij centraal: ‘Hoe ziet/zag jouw eigen weg eruit?’, ‘Met welke schoenen loop/liep je?’ en ‘Wie loopt er met je mee?’. Met behulp van diverse foto’s van schoenen en wegen mochten de pelgrims over hun eigen levensweg vertellen.
Verder stonden die dag de boeteviering en de lichtprocessie op het programma. De Nederlandse groep kreeg bij de processie diverse taken toegewezen en mocht voor het Mariabeeld uitlopen. Dinsdagochtend 21 oktober volgde de viering aan de grot, met na afloop gezamenlijk koffiedrinken. Door renovatiewerkzaamheden aan de ondergrondse Pius X basiliek, noodzakelijk vanwege de overstromingen van afgelopen jaar, trok de sacramentsprocessie via de bedevaartweide en werd deze afgesloten in de Bernadettekerk.

lourdes-5 lourdes-4

Vanwege het einde van het seizoen waren er niet veel groepen meer in Lourdes: de Nederlanders waren zelfs de enige georganiseerde groep. Daarom was er geen officiële internationale Hoogmis. De Nederlanders hielden dan ook hun eigen ‘nationale Hoogmis’, die uiteindelijk toch internationaal werd door de aanwezigheid van een Italiaanse parochie. Enkele Duitse en Engelse pelgrims woonden deze viering eveneens bij. Mgr. Hoogenboom bedankte aan het einde van de viering alle aanwezige pelgrims in hun eigen taal voor hun aanwezigheid bij deze (inter)nationale Hoogmis.
‘s Middags stond de viering met handoplegging op het programma, waarna de pelgrims naar de grot gingen om een bezoek te brengen aan Maria. Donderdag konden de pelgrims deelnemen aan een tweetal excursies, waarna vrijdagochtend vroeg de thuisreis begon. Onderweg celebreerde mgr. Hoogenboom in het klooster St. Gildard (in Nevers) de zendingsviering.

Tags: ,