Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Eijk neemt zetel aartsbisdom in bezit

Mgr. Eijk neemt zetel aartsbisdom in bezit

Mgr. Wim Eijk is zaterdag in de St.Catharinakathedraal in Utrecht geïnstalleerd als nieuwe aartsbisschop van Utrecht. Hij nam tijdens een plechtige eucharistieviering als zeventigste bisschop van Utrecht bezit van de zetel van de heilige Willibrord.

Mgr. Eijk ging zelf voor in de Eucharistieviering. Hij werd geassisteerd door onder anderen zijn voorganger, kardinaal Simonis, nuntius François Bacqué en hulpbisschop De Korte. Mgr. Eijk was sinds 1999 bisschop van Groningen-Leeuwarden. De bisschoppelijke zetel in Groningen is vacant. Wie hem daar opvolgt is nog niet bekend. Kardinaal Adrianus Simonis is vanaf vandaag officieel met emeritaat.

Vertegenwoordigers van de vijf dekenaten boden aartsbisschop Eijk tijdens de Mis een kaars aan als teken van de verbondenheid in het licht van Christus en een mand met streekgebonden producten. Onder de personen die hem tijdens de viering verwelkomden als hun nieuwe bisschop, waren personen van alle leeftijden en roepingen.

installatieeijk2Pastoraat ook voor randkerkelijken
In de preek benadrukte de bisschop dat in het aartsbisdom Utrecht is gekozen voor een missionaire vorm van pastoraat die zich niet alleen richt op kerkgangers, “maar ook op randkerkelijken en mensen die de Verrezen Heer helemaal niet kennen.”
De bisschop bad de ’Heer van de oogst’ voor een vruchtbare samenwerking tussen hem en de gelovigen van het aartsdiocees, “zodat we onder Zijn zegen en voorspraak van de heilige Willibrord de nodige stappen voorwaarts kunnen zetten binnen ons voornemen om te komen tot een echt missionair pastoraat”.

Financiën zorgelijk, jongeren en catechese prioriteit
In zijn dankwoord aan het eind van de viering ging mgr. Eijk in op de financiële situatie van het aartsbisdom. “Sommigen die mij feliciteerden met mijn benoeming tot aartsbisschop, kwalificeerden deze als een promotie, maar ik ben wel bij wijze van spreken een ’stukje armer’ geworden,” zei hij daarover. Kardinaal Simonis presenteerde al een eerste pakket maatregelen om het tij te keren. “Onderzocht moet worden of deze maatregelen voldoende zijn om het aartsbisdom financieel weer gezond te maken,” aldus mgr. Eijk.

Als speerpunten noemde de nieuwe aartsbisschop jongeren en catechese, “om de rijke, ruim 1300 jaar oude geloofstraditie van het aartsbisdom toegankelijk te maken voor de huidige en de toekomstige generatie”. Mgr. Eijk kondigde aan de 130 deelnemers uit zijn bisdom in jullie te vergezellen naar de Wereldjongerendagen in Sydney. Ook het huwelijk- gezinspastoraat behoudt een prominente plaats in het bisdombeleid.