Aartsbisdom > Nieuws > Groepsleiders WJD aartsbisdom Utrecht ontmoeten elkaar

Groepsleiders WJD aartsbisdom Utrecht ontmoeten elkaar

In de crypte van de Emanuelkerk van Zutphen kwamen zondag de jongeren bijeen die tijdens de Wereldjongerendagen in Sydney als groepbelegeleider zullen worden ingezet voor de jongeren die uit het aartsbisdom Utrecht de reis naar de andere kant van de wereld gaan maken.

Met nog ruim 160 dagen te gaan worden in verschillende bisdommen van ons land bijeenkomsten georganiseerd ter voorbereiding op de Wereldjongerendagen die medio juli 2008 in Sydney, Australië zullen worden gehouden.

Veel praktische vragen
Margreet Sanders, stafmedewerkster Jeugd en Jongeren van het bisdom Utrecht informeerde de twintig groepsleiders en pastores uitgebreid over de organisatorische wetenswaardigheden. ’De groepsleiders hebben vooral veel praktische vragen over de reismogelijkheden en het verblijf in Sydney’, aldus Sanders. Sanders is namens het bisdom Utrecht verantwoordelijk voor de coördinatie van de WJD activiteiten. Zelf zal zij echter, tot haar spijt, niet kunnen meegaan. De Wereldjongerendagen vallen in de vakantieperiode en daarom kan ze haar gezin niet alleen laten.

Inmiddels hebben 120 jongeren zich aangemeld voor de WJD. Landelijk projectleider Jeroen Goosen laat de groepsleiders weten dat er nu een wachtlijst is van jongeren die alsnog graag meewillen. Het aantal jongeren dat deelneemt is afhankelijk van het aantal plaatsen dat in de vliegtuigen beschikbaar is. Het transport is in handen gegeven van de stichting VNB Nationale Bedevaarten. Deze organisatie heeft ook het vervoer geregeld voor de Wereldjongerendagen in Keulen. ’Het is niet eenvoudig om alle groepen ook gezamenlijk te laten reizen’, antwoordt Goosen op de vraag of men als groep ook bij elkaar in het vliegtuig zit. ’Het uitgangspunt is natuurlijk wel dat de groepen zoveel mogelijk samen, blijven, maar organisatorisch zal het niet altijd mogelijk zijn om iedereen ook in het vliegtuig van en naar Sydney samen te houden’. Het werd alle aanwezigen wel duidelijk dat de organisatie van de Wereldjongerendagen een omvangrijke en logitstiek gecompliceerde organisatie is.

Veel vertrouwen
Sanders en Goosen hebben er veel vertrouwen in dat de WJD in Sydney een gewelligde ervaring zal worden voor iedereen die er naartoe gaat. Sanders: ’de ontmoeting met de paus en andere jongeren doet iets met je’. Goosen hoopt dat de jongeren er een ’spirituele ontmoeting met Christus en Zijn kerk’ zullen ervaren. Deze hoop heeft hem er in 2006 ook doen besluiten om te solliciteren als landelijk projectleider voor de WJD.

Na Keulen was hij teleurgesteld dat er in de thuissituatie zo weinig werd gedaan met de rijke ervaring die jongeren tijdens de WJD hadden opgedaan. Parochies en gemeenten (ook niet katholieke jongeren nemen deel de WJD) hebben de jongeren verzuimd om ze hun eigen rol en verantwoordelijkheid in en voor de geloofsgemeenschap op te laten pakken. Goosen wil de jongeren ook in de periodes tussen de WJD’s met elkaar kennis laten maken door met hen naar Taizé, Santiago de Compostella en Lourdes te gaan. Zijn drijfveer: ’Jongeren de rijkdom van de kerk aan te bieden en hen zo een kans bieden om op een andere manier naar zichzelf te kijken’.

Zoeken naar wat het geloof kan betekenen
Niemand laat zich door ingewikkelde logistieke- en organisatorische zaken van de wijs brengen. Integendeel, alle groepsleiders tonen zich zeer enthousiast. Een korte rondgang maakt duidelijk dat ze allemaal hun eerdere ervaringen graag willen delen met andere jongeren uit ons land en daarbuiten. Voor Charlotte van den Berg en Joanne Stalenhoef staat de ontmoeting en het samen met een groep op weg gaan centraal in hun motivatie. Voor Joanne is het vanzelfsprekend dat zij na Keulen nu ook naar Sydney gaat. Roos Vos vindt het belangrijk om naar de WJD te gaan om de geloofsbevestiging die zij in Keulen heeft ervaren in haar ontmoeting met jongeren uit andere landen. Zij gaat samen met vijf vriendinnen naar de WJD en zegt hierover: ’we willen zoeken naar wat het geloof kan betekenen’.

Pastoor Fred Hogenelst is een van de pastores die afreist naar Australië om deel te nemen aan de Wereldjongerendagen. Pastoor Hogenelst zegt geraakt te zijn door de WJD in Keulen. ’Het is niet alleen mooi om op stap te gaan met jongeren, maar ook te zien hoe jongeren zich laten raken door God’.

De Wereldjongerendagen 2008 worden in juli gehouden in Sydney van 15 t/m 20 juli. Paus Benedictus XVI zal op 17 juli door de jongeren worden welkom geheten. In de nacht van 19-20 juli zullen alle deelnemers een nachtwake houden, waarna tijdens de eucharistieviering in de loop van de ochtend de WJD 2008 worden afgesloten.