Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Zwolle > Mariaprocessie rond Zwolse Peperbus

Mariaprocessie rond Zwolse Peperbus

In Zwolle wordt op 15 augustus het Hoogfeest van Maria ten Hemelopneming weer uitbundig gevierd. Dit Hoogfeest is het patroonsfeest van de OLV Basiliek aldaar. Evenals de voorafgaande jaren organiseert de Zwolse Thomas a Kempis parochie daarom een Mariaprocessie rond de Basiliek de Peperbus. Daarna is er een Eucharistieviering met kardinaal Eijk als hoofdcelebrant.

Op het Hoogfeest van Maria ten Hemelopneming viert de R.-K. Kerk dat Maria, de moeder van Jezus Christus, na haar dood, met ziel en lichaam direct werd opgenomen in de hemel. Pastoor Boogers van de Thomas a Kempis parochie: “Wij eren haar die dag met haar Magnificat (lofzang), te beginnen met een processie al zingend en biddend om de Basiliek O.L. Vrouwe Tenhemelopneming heen. Wij dragen haar beeld mee, zoals zij ons allen meedraagt, in lief en leed, voor het aanschijn van de Heer. Om bij binnenkomst in de kerk de feestelijke Eucharistie te vieren met begeleiding van vier koren uit onze Thomas a Kempisparochie.”
Kardinaal W.J. Eijk, aartsbisschop van Utrecht, zal hierin de hoofdcelebrant zijn. Het opstellen van de processie begint vanaf 18.35, de Mariaprocessie zal om 18.45 uur vertrekken. Aansluitend is om 19.00 uur is de Eucharistieviering. De Zwolse basiliek ligt aan Ossenmarkt 40.