Aartsbisdom > Nieuws > Maartnummer Op Tocht in teken van Sint Jozef

Maartnummer Op Tocht in teken van Sint Jozef

Paus Franciscus heeft 2021 uitgeroepen tot het jaar van Sint Jozef. Het feest van Sint Jozef wordt op 19 maart gevierd en de gehele maand maart is door paus Leo XIII uitgeroepen tot Jozefmaand. Redenen genoeg voor de redactie van ‘Op Tocht’ om in het maartnummer met een katern uitgebreid stil te staan bij de heilige Jozef van Nazareth.

Zo beschrijft mgr. Woorts hoe Sint Jozef in de loop van de eeuwen door kunstenaars is verbeeld en welke veranderingen daarin zijn opgetreden. Ook komen diverse mensen uit het aartsbisdom aan het woord over de speciale band die zij met deze heilige hebben. In het Aartsbisdom Utrecht is een flink aantal kerken vernoemd naar de heilige Jozef – de redactie zette ze op een rijtje. Op 19 maart is overigens niet alleen het feest van de Heilige Jozef, die dag startte ook het door paus Franciscus aangekondigde Jaar van het Gezin. Daarom stelt in dit katern Elise Bangma-Mertens, de onlangs gestarte medewerker Huwelijk en Gezin van het Aartsbisdom Utrecht, zich voor en vertelt over de plannen.
De heilige Jozef is onder meer patroon van de Kerk, religieuze communiteiten, echtgenoten, het huisgezin en van stervenden. Maar ook van timmerlieden en arbeiders. Hub Crijns (vicevoorzitter Ariëns-Comité) gaat daarom in dit katern in op de katholieke visie op arbeid: het was de priester Alphons Ariëns die in 1889 in Enschede de eerste R.K. Werkliedenvereeniging Sint-Joseph oprichtte. Het Jozefgebed waarmee paus Franciscus zijn apostolische brief ‘Patris Corde’ (waarin hij het Jozefjaar aankondigt) besluit, vormt ook het slot van dit katern.

Ook in dit nummer: de column van kardinaal Eijk (over de heilige Jozef) en een bijdrage over ‘een interkerkelijk bedrijfsongeval’, waarin de H. Kruiskerk in Amersfoort bijna een rol speelde.

– Lees hier de column van kardinaal Eijk
– Neem een abonnement op ‘Op Tocht’ of bestel dit nummer