Aartsbisdom > Nieuws > Maarteditie Op Tocht: kansen voor lokale katholieke radio

Maarteditie Op Tocht: kansen voor lokale katholieke radio

Het vorige week verschenen maartnummer van bisdomblad ‘Op Tocht’ besteedt aandacht aan de kansen die er liggen voor lokale katholieke radio. Hiervoor sprak de reactie met René Huyskes. Hij verzorgt sinds enkele jaren, samen met een co-host, het programma ‘Venite et audite’ op twee lokale radiozenders: Radiozwolle.com en VechtdalFM.nl.

“De titel ‘Venite et audite’ betekent ‘Kom en luister’,” vertelt Huyskes. Van nature is hij een liefhebber van de stilte, maar inmiddels gaat hij op in zijn radiowerk dat hij als een missie ervaart: “Ik vind het mooi dat we instrumenten in Gods hand mogen zijn. Dat we met dit programma de harten van mensen kunnen raken. Voor elke uitzending roepen we in gebed altijd de engel Gabriël aan, of hij als boodschapper van God ons als lage boodschappers wil helpen.” Volgens Huyskes liggen er voor de R.-K. Kerk grote kansen bij de lokale radiozenders. “De omroepwet schrijft namelijk voor dat iedere zender een gevarieerd programma moet bieden, met plaats voor cultuur, nieuws, religie en sport. Dj’s voor muziekprogramma’s zijn meestal wel te vinden, voor themaprogramma’s is dat veel lastiger. Daar moeten we als katholieken op inspelen. ‘Venite et audite’ heeft bewezen dat dit mogelijk is, ook zonder ervaring.”

Ook in deze editie: Elke zondag komen Oekraïense Grieks-Katholieken in de St. Aloysiuskerk te Utrecht (St. Martinusparochie) samen om de Eucharistie te vieren. Op 6 maart sprak de Utrechtse aartsbisschop kardinaal Eijk hen voor aanvang van de viering toe en bad met hen voor vrede in de Oekraïne. “Ik ben hier bij u omdat ik u van harte wil steunen in de tragedie die zich nu afspeelt in uw geliefde thuisland Oekraïne. Die steun wil ik persoonlijk geven alsook namens heel het Aartsbisdom Utrecht,” aldus kardinaal Eijk.

En verder: In 2025 viert de Rooms-Katholieke Kerk een Jubeljaar. Aartsbisschop Salvatore Fisichella, voorzitter van de Pauselijke Raad voor de Bevordering van de Nieuwe Evangelisatie, is verantwoordelijk voor de organisatie van het komende Jubeljaar (ook wel Heilig Jaar genoemd). Hij maakte onlangs bekend dat paus Franciscus het motto ‘Pelgrims van hoop’ voor het Jubeljaar heeft goedgekeurd.
Pia Verhoeven schrijft ditmaal over de H. Blasiuskerk in Beckum (parochie H. Geest). Deze kerk bezit onder meer een houten beeld van haar patroonheilige waarop deze is weergegeven als bisschop, met op zijn hoofd een mijter. In zijn linkerhand houdt hij twee lange kaarsen gekruist, met zijn rechterhand maakt hij een zegengebaar. De heilige geeft de naar hem genoemde Blasiuszegen, een zegen ter voorkoming van keelaandoeningen. In plaats van zijn vaste column is in dit nummer de integrale tekst opgenomen van de Vastenbrief van kardinaal Eijk.

Lees hier de Vastenbrief van kardinaal Eijk
Neem een abonnement op ‘Op Tocht’ of bestel dit nummer