Aartsbisdom > Sint Caecilia > Kerkmusicus III examen koordirectie in Wageningen

Kerkmusicus III examen koordirectie in Wageningen

In de r.-k. kerk van Wageningen (Sint Johannes de Doper Geboorte en Verrijzenis des Heren) was op zaterdag 6 november het KM-III examen koordirectie. Vanwege de coronaviruspandemie was het examen uitgesteld naar dit najaar. De twee kandidaten, Michal de Jong en Marian Overmaat, hadden zich terdege voorbereid en kwamen goed beslagen ten ijs.

Naast het praktijkgedeelte, waarin onder andere repetitievaardigheden werden getoetst, en ook slagtechnische en muzikale elementen, hadden de kandidaten liturgisch materiaal aangeleverd waaraan hun adequate kennis van de liturgie werd beoordeeld. Als kerkelijk gecommitteerde wist pastor Victor Bulthuis (parochie H. Maria Magdalena) de kandidaten te motiveren en te ‘verleiden‘ tot het beargumenteren van de gemaakte keuzes. Soms waren dit verrassende overwegingen, maar veelal waren de keuzes helder en stevig gegrond. Als practicumkoor was het koor ‘Laudate Dominum’ van de Titus Brandsmaparochie (waartoe Wageningen behoort) vertegenwoordigd, waarvan de directiedocent Ronald de Haan tevens dirigent is. Eerder in het traject hadden de kandidaten al kennis gemaakt met dit koor, waardoor de sfeer al meteen heel vertrouwd was.

‘Gezonde spanning’
Examencommissievoorzitter Marcus de Haard was erg verheugd met het enthousiasme en de ‘lol’ waarmee beide kandidaten hun taak vervulden. “Altijd is er wel sprake van een gezonde spanning bij een examen, maar in dit geval zegevierde vooral het plezier om met het koor bezig te zijn. En zo hoort het ook,” aldus De Haard.
Beide kandidaten hebben een aantrekkelijk programma laten horen met een uitstekend resultaat. De Haard: “Beiden zijn dan ook geslaagd. In ons bisdom zijn we vanaf heden dus weer 2 KM-III koordirigenten rijker.”

Eind deze maand start weer een nieuwe cursus directie. Wie nog wil aansluiten kan zich melden: Sint Caecilia (Marcus de Haard), Maliebaan 40, 3581 CR Utrecht. Tel: 06 49957318, e-mail: sintcaecilia@aartsbisdom.nl.