Aartsbisdom > Sint Caecilia > ‘Kerkelijke Instelling Sint Caecilia’ voor kerkmuziek

‘Kerkelijke Instelling Sint Caecilia’ voor kerkmuziek

Met de start van een nieuw kerkelijk jaar begint in het Aartsbisdom Utrecht tevens een nieuwe instelling voor kerkmuziek: de Kerkelijke Instelling Sint Caecilia – kortweg Sint Caecilia. Deze zal voortaan de belangen behartigen voor de kerkmuziek in het aartsbisdom.

Namens het bestuur laten voorzitter mgr. Woorts en ambtelijk secretaris Marcus de Haard weten: “De instelling beoogt enerzijds te waken over het gebruik en de ontwikkeling van goede kerkmuziek, anderzijds zal deze instelling een adres zijn waar dirigenten, organisten en andere begeleiders, koorzangers, celebranten en voorgangers, liturgische werkgroepen en verder allen die op het terrein van de liturgie actief zijn, terecht kunnen voor vragen op het gebied van de kerkmuziek en liturgie. Tevens gaat deze instelling zorgdragen voor publicaties en andere uitingsvormen die de kerkmuziek levend helpen houden en rechtdoen aan een waardevolle bijdrage aan de liturgie.”

Belangrijk in dit kader is volgens het bestuur dat verschillende generaties zich thuis voelen bij de muziek die vandaag de dag klinkt in de liturgie. “Elke periode en generatie in de geschiedenis heeft zo zijn eigenheden, ook wij tegenwoordig. Eén van de speerpunten van Sint Caecilia is aandacht voor kinderen en jongeren. Maar ook de gevestigde generaties worden niet overgeslagen. Tevens willen wij ons richten op de begeleiding van cantores. Juist in deze tijd van de pandemie van het coronavirus merken wij het grote belang voor de liturgie van goede cantores.”

De afdeling van de Nederlandse Sint-Gregoriusvereniging (NSGV) in het aartsbisdom behartigde jarenlang vanuit Zeist met succes dit soort belangen. “Maar door allerlei eigentijdse ontwikkelingen in alle bisdommen van ons land neemt de nieuwe Kerkelijke Instelling Sint Caecilia als het ware deze taken voor ons bisdom over. Ook de vertrouwde Gregoriusonderscheidingen worden voortaan door Sint Caecilia behartigd – de overgang zal naadloos verlopen,” belooft het bestuur. Zo blijven het e-mailadres en telefoonnummer gelijk (eretekenen@live.nl, tel.: 06 23379426).

Sint Caecilia gaat onder andere werk maken van cursussen, studiedagen, bijscholing en publicaties. Ook haakt deze instelling aan bij de priesteropleiding. “Omdat het een grote wens van de Nederlandse bisschoppen was om de kerkmuziek en het liturgisch beleid in de bisdommen meer op elkaar te doen aansluiten en samen op te trekken, hebben naast kerkmusici enkele geestelijken in het bestuur van Sint Caecilia plaats” [zie foto met v.l.n.r.: mgr. H. Woorts (bisschoppelijk vicaris voor liturgie en voorzitter), dhr. R. de Haan (secretaris), dhr. S. de Jong (penningmeester), rector P. Kuipers van het Ariënsinstituut (bestuurslid), mevr. C. Raymakers (bestuurslid) en dhr. M. de Haard (ambtelijk secretaris)].

Om een vast gezicht te zijn in het bisdom heeft het bestuur van Sint Caecilia voorgesteld om een jaarlijkse studie- en ontmoetingsdag te realiseren. Deze staat vast op de 1ste zaterdag van oktober. Deze dag is vooral bedoeld voor dirigenten, organisten en andere begeleiders, koorzangers en verder iedereen die zich dienstbaar maakt op het gebied van kerkmuziek. Zij kunnen elkaar ontmoeten en ervaringen met elkaar uitwisselen. In 2021 vindt deze dag plaats op zaterdag 2 oktober. Tijdens deze eerste studie- en ontmoetingsdag staan kinderkoren centraal.
In de diocesane media (bisdomblad en digitale Nieuwsbrief) wordt regelmatig bericht over de Kerkelijke Instelling Sint Caecilia. Daarnaast heeft de instelling een eigen onderdeel op de website van het aartsbisdom, waarop de actuele vermeldingen van de activiteiten komen te staan.

Contactgegevens:

Kerkelijke Instelling Sint Caecilia
Maliebaan 40
3581 CR Utrecht
e-mail: sintcaecilia@aartsbisdom.nl
tel.: 06 49957318 (ma & do)

Aanvragen van eretekenen:
e-mail: eretekenen@live.nl