Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk bij onthulling monument

Kardinaal Eijk bij onthulling monument

In Hengelo is op 9 april (Tweede Paasdag) het monument voor het seksueel misbruikte kind onthuld. Dit monument is een initiatief van de Geloofsgemeenschap Onze Lieve Vrouw in Hengelo. Vooraf aan de onthulling was er een goed bezochte gebedsviering in de Onze Lieve Vrouwekerk waarin onder anderen kardinaal Eijk uitgebreid stil stond bij het kwaad van kindermisbruik.

Kardinaal Eijk: “De slachtoffers zijn door het seksueel misbruik als minderjarigen beroofd van hun innerlijke vrijheid en persoonlijke waardigheid. Een zwarte episode in de kerkgeschiedenis.” Eijk hoopt dat het monument bijdraagt aan “heling” en “herstel van vertrouwen” bij slachtoffers. Voor de volledige tekst van zijn overweging klik hier.

Kunstenaar Frans Houben
Tegenover RTV-Oost zei kardinaal Eijk dat hij een monument ziet als een belangrijk onderdeel van de excuses die de Kerk maakt tegenover de slachtoffers van seksueel misbruik. Eijk meent dat zo’n monument ook iets duurzaams heeft: “Het is een teken dat tot in lengte van dagen voor deze kerk staat en dat aangeeft dat de geloofsgemeenschap begaan is met de slachtoffers.”
Het kunstwerk staat voor de Onze Lieve Vrouwekerk in Hengelo en is ontworpen door kunstenaar Frans Houben, zelf als kind in een internaat misbruikt. Ook hij voerde het woord tijdens de voorafgaande gebedsviering. Het monument is grotendeels uit glas vervaardigd. Het stelt Maria voor die de kinderen beschermt. Houben: “Maria, de beschermvrouwe van de Kerk, met al haar liefde, die kinderen omhelst. Dat is mijn boodschap: of je nu priester bent, of zwemleraar of crècheleider, blijf met je poten van kinderen af.”
Het idee voor een landelijk monument kwam van pastoraal psychologe Anke Bisschops, die ook het woord voerde bij de onthulling (klik hier).