Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk in Geloofsgesprek over paus Benedictus XVI

Kardinaal Eijk in Geloofsgesprek over paus Benedictus XVI

In het Geloofsgesprek van 1 januari sprak Leo Fijen met kardinaal Eijk over de daags tevoren overleden paus Benedictus XVI: ze spraken over zijn leven, zijn werk, zijn betekenis voor de Kerk en voor de samenleving. Kardinaal Eijk haalt in dit Geloofsgesprek herinneringen op aan de overleden emeritus paus, die hij persoonlijk goed heeft gekend. Kardinaal Eijk gaat ook naar de uitvaart, die op 5 januari plaatsvindt. Hij vertegenwoordigt dan ook de Nederlandse Kerkprovincie.

Kardinaal Eijk leerde (toen nog) kardinaal Ratzinger kennen in 1997, toen hij lid werd van de Internationale Theologische Commissie. Deze commissie adviseert de paus en de Congregatie voor de Geloofsleer. Kardinaal Ratzinger was destijds voorzitter van de Congregatie voor de Geloofsleer en kardinaal Eijk maakte hem in die periode veelvuldig mee: “Hij was uiterst vriendelijk, voorkomend, lichtelijk verlegen en een vlijmscherp dogmaticus en theoloog,” zo vertelt kardinaal Eijk in het Geloofsgesprek. Ook later hadden ze geregeld contact, paus Benedictus XVI creëerde aartsbisschop Eijk kardinaal op 18 februari 2012.

De nuntiatuur in Den Haag opent van woensdag 4 januari t/m vrijdag 6 januari een condoleanceregister voor de overleden emeritus paus Benedictus XVI. Het condoleanceregister kan op deze dagen worden getekend van 10.00 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur in het gebouw van de apostolische nuntiatuur: Carnegielaan 5, Den Haag. Het is ook mogelijk om een geschreven condoleance te e-mailen aan de nuntiatuur.
KRO-NCRV zendt de televisieregistratie van de uitvaart van emeritus paus Benedictus XVI op donderdagochtend rechtstreeks uit op NPO 2. De uitzending begint om 9.15 uur. De uitvaartplechtigheid vindt plaats op het Sint-Pietersplein, hoofdcelebrant is paus Franciscus. De emeritus paus ligt sinds 2 januari opgebaard in de Sint-Pietersbasiliek, waar duizenden mensen afscheid van hem nemen.

De rechtstreekse Eucharistieviering op tv kwam op zondag 1 januari vanuit de Sint Maartenskerk in Maartensdijk (parochie HH. Martha en Maria). Celebrant was pastor Mauricio Meneses.

Online terugkijken:

Geloofsgesprek