Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor J.W.H. Leisink overleden

Emeritus pastoor J.W.H. Leisink overleden

Te Lochem is op 30 december 2022 in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Johannes Wilhelmus Hubertus Leisink, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Drempt op 1 december 1937. Na zijn priesterwijding op 19 juli 1964 was hij achtereenvolgens kapelaan te Weerselo, Loenen en Enschede (H. Michaël) en vervolgens vanaf 1974 pastor en deservitor van laatstgenoemde parochie.

Met ingang van 29 januari 1978 werd hij benoemd als deservitor van de parochie H. Maria Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand te Didam en per 15 september 1978 tevens als deservitor van de H. Martinusparochie te Didam. Op 16 augustus 1987 werd hij benoemd als pastoor van de H.H. Petrus en Paulusparochie te Goor. Op 1 oktober 2002 ging hij met emeritaat.

Jan Leisink “was een priester met oog voor de noden van mensen, maar hij was ook een man van stil gebed en meditatie,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Regelmatig ging hij naar de abdij Slangenburg om met de monniken de getijden te bidden. Na een druk leven als kapelaan en pastoor in diverse parochies, wilde hij graag dichtbij zijn laatste ‘post’ – Goor – wonen. Dus werd het Lochem, net in een andere parochie, waar hij lang bleef assisteren.”

Kardinaal Eijk: “De laatste maanden merkte hij zelf dat hij achteruitging. De dood kwam toch nog betrekkelijk onverwacht. Wij zijn dankbaar voor zijn lange en vruchtbare leven in dienstbaarheid aan Christus en zijn Kerk. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”

De Eucharistie ten uitvaart zal op zaterdag 7 januari om 10.00 uur worden gevierd in de Sint Willibrorduskerk, Zomerweg 17, 6996 DD te Drempt. Aansluitend vindt de begrafenis plaats op de natuurbegraafplaats Koningsakker, Sportlaan 25, 6816 VE te Arnhem. Gelegenheid tot condoleren is er op vrijdag 6 januari van 15.00 tot 16.00 uur bij Monuta Kamperman, Zutphenseweg 91B, 7241 KP te Lochem en na afloop van de begrafenis in het ontvangsthuis van natuurbegraafplaats Koningsakker.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht