Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Kardinaal Eijk eerste inschrijver voor bisdombedevaart Lourdes

Kardinaal Eijk eerste inschrijver voor bisdombedevaart Lourdes

Kardinaal Eijk heeft zich op 1 juli als eerste ingeschreven voor de bisdombedevaart naar Lourdes, die het Aartsbisdom Utrecht in 2015 voor de derde keer organiseert. Kardinaal Eijk schreef zich in via de website van reisorganisatie VNB. Hulpbisschop Woorts, hoofdaalmoezenier Cornelissen (vicaris van Deventer) en bedevaartcoördinator G. Lokate volgden zijn voorbeeld.

Deze bedevaart naar Lourdes vindt plaats van 2 t/m 9 mei 2015. De vorige twee bisdombedevaarten van het aartsbisdom naar Lourdes waren in 2009 (ruim 1.000 pelgrims) en 2012 (meer dan 1.500 deelnemers). Net als in 2012 zijn er drie reisopties: per bus, per TGV en per vliegtuig. Pelgrims die zorg behoeven, kunnen met de VNB Lance reizen. Deze speciaal aangepaste bus is geschikt voor pelgrims die gebruik maken van een (elektrische) rolstoel of voor pelgrims die liggend vervoerd moeten worden. De kosten van de bedevaart bedragen € 879; zorgpelgrims betalen € 1160 en jongeren t/m 25 jaar € 599.

Kardinaal Eijk heeft op 1 juli ook een brief gestuurd aan alle deelnemers van de bisdombedevaarten naar Lourdes in 2009 en 2012. Hij schrijft daarin onder meer: “Vaak denk ik met vreugde terug aan de bisdombedevaart naar Lourdes, die het Aartsbisdom Utrecht in 2009 met ruim 1.000 pelgrims en in 2012 met ruim 1.500 pelgrims maakte. En ik ben niet de enige, zo heb ik de afgelopen jaren gemerkt wanneer ik een parochie bezocht. Velen in het Aartsbisdom Utrecht dragen Lourdes in hun hart. Regelmatig spreken mensen me tijdens het koffiedrinken na een viering aan om te vertellen hoe mooi en waardevol onze bedevaart naar Lourdes voor hen is geweest.”
De Utrechtse aartsbisschop hoopt dat velen – jong, oud, gezond, ziek en gehandicapt – opnieuw in de gelegenheid zijn mee op pelgrimage te gaan. “Maar ik wil u ook vragen om mensen in uw omgeving te enthousiasmeren om met ons mee te gaan. Samen op bedevaart gaan versterkt niet alleen het geloof maar ook de onderlinge verbondenheid in een parochie enorm. Die ervaring gun ik zoveel mogelijk mensen,” aldus de kardinaal.

Voor de gehele tekst van de brief, klik hier.

Banner Bedevaarten Aartsbisdom.indd