Aartsbisdom > Nieuws > Impulsdag voor de Dag van het Jodendom in de synagoge te Zwolle

Impulsdag voor de Dag van het Jodendom in de synagoge te Zwolle

In samenwerking met de Katholieke Raad voor Kerk en Jodendom organiseert het Secretariaat van het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap (SRKK) op woensdag 9 oktober 2013 een impulsdag in de synagoge te Zwolle (Samuel Hirschstraat 8). De impulsdag (13.00 tot 17.00 uur) dient als voorbereiding op de Dag van het Jodendom 2014. Het thema dit jaar is ‘Uitweg uit de crisis – joodse en christelijke perspectieven’.

Het nieuws wordt al een paar jaar beheerst door de economische crisis die Europa – waaronder ook Nederland – in haar ban heeft. Economen en politici proberen uit te rekenen hoe lang deze crisis gaat duren. Wanneer komt het einde van de tunnel in zicht? Wanneer zal het economisch weer wat beter gaan?

De gevolgen van deze crisis zijn vooral voor kwetsbare groepen in de samenleving soms dramatisch. Er is geen enkele reden om de ernst ervan te bagatelliseren. Dat neemt niet weg dat vanuit een joods en christelijk perspectief een economische crisis ook een aanzet kan geven tot het stellen van levensbeschouwelijke en spirituele vragen. Waarom is het fout gegaan? Is er alleen maar verkeerd en ondeskundig gerekend en gepland? Is het nu eenmaal de cyclus van de economie, van de vette en de magere jaren? Of heeft de crisis ook te maken met het feit dat belangrijke morele en ethische waarden teveel uit het oog zijn verloren? Zijn misschien verkeerde prioriteiten gesteld? Is het profetische appèl tot gerechtigheid en rechtvaardigheid voldoende serieus genomen? Zijn economische waarden niet te vaak boven het lichamelijke én geestelijke welzijn van mensen en boven het leefmilieu gesteld? De economische crisis zal voor joden en christenen een aanleiding tot bezinning op die vragen vormen.

Tegelijkertijd geldt dat joden en christenen leven vanuit de Messiaanse hoop (vgl. de bisschoppelijke brief ‘Levend met één zelfde hoop’). Bezien vanuit dat perspectief hoeft de moderne mens, ook in een economische crisis, “de toekomst niet als bedreigende leegte te ervaren” (idem). Joden en christenen zullen, ook in crises, zoeken naar wegen om gestalte te geven aan de gemeenschappelijke Messiaanse opdracht om de aarde bewoonbaar te maken en zo uitwegen te vinden uit de crisis, in het vertrouwen dat onze toekomst in Gods hand is.

13.00 uur Ontvangst (koffie/thee)
13.30 uur Openingswoord
13.45 uur Forumgesprek economische crisis, geloofscrisis en pastoraat
14.45 uur Rondleiding
15.15 uur Pauze
15.45 uur Workshops
16.45 uur Afsluiting en borrel
17.00 uur Einde

Aanmelden: via info@dagvanhetjodendom.nl. De eigen bijdrage voor deze middag is
€ 32,50. Een gedetailleerd programma met een overzicht van de forumdeelnemers en inhoud van de workshops komt tijdig beschikbaar op www.dagvanhetjodendom.nl.

Tags: