Aartsbisdom > Nieuws > Hoofdrol voor Lourdes in meinummer ‘Op Tocht’

Hoofdrol voor Lourdes in meinummer ‘Op Tocht’

Het meinummer van ‘Op Tocht’ besteedt veel aandacht aan de grote bisdombedevaart naar Lourdes eerder deze maand. Ruim 1.300 pelgrims namen deel aan deze lustrumbedevaart, in ‘Op Tocht’ een uitgebreide terugblik in woord en beeld. Kardinaal Eijk staat in zijn column (getiteld ‘Een wondertje in Lourdes?’) ook stil bij deze bedevaart en vooral bij het grote aantal pelgrims dat daar het sacrament van boete en verzoening ontving – soms voor het eerst.

Verder in dit nummer een uitgebreide reportage over de verbouwing van het parochiehuis in Elst (parochie H. Maria Magdalena) tot energie-neutrale multifunctionele ruimte. Mede vanwege de sterk stijgende prijzen voor gas en elektra besloot het parochiebestuur de geplande verbouwing uit te breiden met de energietransitie van het pand. Dat houdt onder meer in: het isoleren van zoldervloer en buitengevels, isolatieglas en ledverlichting aanbrengen, het verwarmingssysteem vervangen en het aanbrengen van zonnepanelen op het naastgelegen kerkdak. Dat betekende wel meer kosten (ruim drie ton) en enige vertraging, maar het is het wachten méér dan waard, blijkt uit de enthousiaste verhalen van de vicevoorzitter van het parochiebestuur Jeannette den Boer en Joop Heinen, die het proces coördineert.
In het meinummer van ‘Op Tocht’ is ook aandacht voor een bundel over de missionaire parochie, naar aanleiding van de conferentie met 700 deelnemers in Veenendaal eerder dit jaar. Uitgeverij Adveniat heeft met het Centrum voor Parochiespiritualiteit deze bundel uitgebracht met ‘alles van deze conferentie’: de preek van mgr. Van den Hout (Groningen-Leeuwarden), inspirerende verhalen van inleiders, gebeden, de workshops, verhalen uit parochies die al wat verder zijn, toerusting voor het dagelijks geloof en leven in parochies, interviews met mensen uit de (parochie-)praktijk en de terugblik van diverse deelnemers. In de bundel komen diverse mensen uit het Aartsbisdom Utrecht aan het woord. Zoals Paulus Tilma, parochievicaris in de Maria Laetitiaparochie in Doetinchem, pastoor Karel Donders van de Maria Magdalenaparochie en Bert Buirma (bestuurslid H. Gerardus Majella parochie in Utrecht).

Lees de column van kardinaal Eijk
Bestel dit nummer of neem een abonnement op ‘Op Tocht’

Tags: