Aartsbisdom > Sint Caecilia > Herstart dirigentencursus Kerkelijke Instelling Sint Caecilia

Herstart dirigentencursus Kerkelijke Instelling Sint Caecilia

De afkondiging van een nieuwe lockdown half december van het vorige jaar had ook meteen invloed op de dirigentencursus van de Kerkelijke Instelling Sint Caecilia van het Aartsbisdom Utrecht. Doordat er vier weken later alweer wat versoepelingen mogelijk waren, bleef de schade uiteindelijk beperkt tot het afzeggen van één cursusdag. “Inmiddels is de cursus dan ook gelukkig herstart,” zo meldt Marcus de Haard, bureausecretaris van Sint Caecilia.

De Haard: “De cursisten zijn aankomende alsmede huidige koordirigenten, die zich graag verder willen bekwamen in het leiden van liturgische koren. Het aanbod van de cursus is gericht op het ontwikkelen van basis slagtechnische vaardigheden alsmede het benoemen van aspecten waar een dirigent in de praktijk mee te maken krijgt: voorbereiding, muzikaal beleid en verantwoorde programmering binnen de liturgie. Verder wordt er ingegaan op verdieping van en kennismaking met liturgisch repertoire en eenvoudige algemene muziekleer.”
De afgelopen jaren was corona een vertragende factor voor de dirigentencursussen. “Gelukkig konden in die tijd nog wel in totaal vier succesvolle KM III examens plaatsvinden, maar steeds met vier maanden vertraging. Op dit moment is er goede hoop dat de cursus dit jaar in juni kan worden afgesloten,” aldus De Haard. Dat betekent dat het nieuwe cursusjaar 2022 – 2023 in het najaar van start kan gaan. Wie interesse heeft om zo’n cursus te volgen, kan informatie verkrijgen en/of zich aanmelden bij bureausecretaris Marcus de Haard (tel.: 06 49957318, e-mail: sintcaecilia@aartsbisdom.nl).