Aartsbisdom > Nieuws > Ad Limina Nederlandse bisschoppen van 7-12 november

Ad Limina Nederlandse bisschoppen van 7-12 november

De Nederlandse bisschoppen hebben een nieuwe datum ontvangen voor hun Ad Limina bezoek aan Rome. Het bezoek is na eerder uitstel in verband met Covid-19 nu gepland van 7 tot en met 12 november en begint daarmee toepasselijk op het hoogfeest van de heilige Willibrord, de patroonheilige van de Nederlandse Kerkprovincie.

Het laatste Ad Limina bezoek van de Nederlandse bisschoppen was in december 2013, nu bijna negen jaar geleden. Het Latijnse woord Limina betekent: drempels. Visitatio ad Limina Apostolorum betekent letterlijk een pelgrimage naar de drempels van de apostelen. Met deze drempels worden de graven van de apostelen Petrus en Paulus bedoeld.

Het is een eeuwenoud gebruik dat bisschoppen deze graven in Rome bezoeken en sinds het Tweede Vaticaans Concilie wordt dit bezoek door de bisschoppen van een Kerkprovincie gezamenlijk afgelegd. De Covid-19 pandemie bleek tot twee keer toe een belemmering om veilig naar Rome te kunnen reizen. Een eerste datum in 2021 werd afgezegd door het Vaticaan, de tweede begin 2022 door de Nederlandse bisschoppen in verband met een lockdown in Nederland.

Ontmoeting met paus Franciscus
De bisschoppen spreken tijdens hun bezoek met paus Franciscus en met de verschillende departementen van de Romeinse curie. Voorafgaand aan het bezoek heeft ieder van de bisschoppen een verslag aangeleverd over de situatie in het eigen bisdom. Gezamenlijk hebben de bisschoppen een rapport opgesteld over de situatie in Nederland als geheel. Tijdens het bezoek worden thema’s uit dit rapport besproken.

Terugblikken op het Ad Limina bezoek van de Nederlandse bisschoppen in 2013 kan met deze speciale uitgave in de serie Kerkelijke Documentatie. De teksten uit deze uitgave zijn ook hier te vinden: www.rkkerk.nl/publicaties

Foto: Ramon Mangold, Ad Limina 2013