Aartsbisdom > Nieuws > Heiligdomsvaart Susteren met reliekschrijn St. Willibrord

Heiligdomsvaart Susteren met reliekschrijn St. Willibrord

Het reliekschrijn van St. Willibrord, dat wordt bewaard in de St. Catharinakathedraal in Utrecht, wordt dit jaar op 7 september meegedragen in de Heiligdomsvaart Susteren (Limburg). De Utrechtse Salvatorparochie organiseert bij gelegenheid hiervan een tweedaagse reis (6-7 september) naar deze Heiligdomsvaart, waaraan ook parochies uit Echternach, Maastricht, Tongeren en Hasselt deelnemen.

Susteren bezat sinds 1447 het recht van reliekentoning zoals blijkt uit een pauselijk schrijven uit dat jaar. Een van de oudste kerken van Nederland bevindt zich te Susteren. Zij behoorde tot de vermaarde Susterense abdij, die in 714 door Willibrordus werd gesticht. Vanuit deze eerste Benedictijnenabdij van Nederland, werd een deel van het Maasland gekerstend. In de schatkamer van de kerk bevinden zich naast unieke schatten ook de relieken, opgeborgen in kostbare borstbeelden en schrijnen, van de heiligen die in Susteren leefden en in de kerk werden begraven.
Het indrukwekkende verleden van Susteren leeft voort in de zevenjaarlijkse Heiligdomsvaart, met als hoogtepunt het tonen van de relieken in een luisterrijke stoet. De Heiligdomsvaart zoals we die nu kennen is in Susteren in 1888 in ere hersteld. Sinds 1937 vormt het openluchtspel ‘Weerlicht der Eeuwen’ een markant onderdeel van deze Heiligdomsvaart.

De tweedaagse reis die de Salvatorparochie aanbiedt is inclusief busvervoer van Utrecht naar Susteren en terug, diner op zaterdagavond, entree voor het openluchtspel ‘Weerlicht der Eeuwen’ en drankje en hapje na afloop, hotel inclusief ontbijt, lunch op zondag. De deelnemers wonen ook de pontificale Hoogmis in de H. Amelbergabasiliek bij. Kosten: tweepersoonskamer € 75 p.p., eenpersoonskamer € 90. Maximaal aantal deelnemers is 44.

Meer informatie over de parochiereis en inschrijven: klik hier.

Voor meer informatie over de Heiligdomsvaart te Susteren, klik hier.