Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Goede start voorbereidingsreis bisdombedevaart naar Lourdes

Goede start voorbereidingsreis bisdombedevaart naar Lourdes

“Ik ben nog nooit zo lang in Lourdes geweest!” Met die opgewekte constatering opende vicaris Cornelissen op zondagochtend 1 mei de wandeling over het heiligdom die de circa vijftien deelnemers aan de voorbereidingsreis naar Lourdes maakten. Deze voorbereidingsreis is georganiseerd in verband met de diocesane bedevaart van het Aartsbisdom Utrecht in 2012. Samen met een grote bedevaartsgroep uit het Westland en groepen uit onder meer Boxmeer, Hengelo, Heiloo en Houten e.o. verblijven de pelgrims uit het Aartsbisdom van 30 april tot en met 7 mei in Lourdes.

Veel van de Utrechtse deelnemers zijn ervaren Lourdespelgrims: zij zijn bijvoorbeeld al jaren actief als hotelleider of accueil-begeleider. Het is echter voor iedereen de eerste keer dat zij de reis maken per TGV: deze optie is nieuw in het reisaanbod van bedevaartsorganisatie VNB.

uitleg-tijdens-rondwandeling-zondag-cimg1597

Voordelen TGV-reis
Zondag kwamen de deelnemers van de andere Nederlandse groepen aan die reisden per vliegtuig of per VNB-lance (ook een nieuwe reismogelijkheid, speciaal voor pelgrims die zorg nodig hebben). Vicaris Cornelissen over de voordelen van de TGV-reis: “Op het tijdstip dat wij nu onze ochtendwandeling maken, zou je anders nog je kamer aan het inrichten zijn. Ook vertrekt de TGV-reis pas later weer uit Lourdes.” De andere Utrechtse deelnemers zijn eveneens enthousiast: de reis per TGV is comfortabel en arriveert binnen een dag – zo konden ze ‘s avonds al een eerste wandeling maken over het heiligdom. Bovendien krijg je onderweg al het ‘Lourdes-gevoel’ dat vooral bij een vliegreis minder kans krijgt te ontkiemen: niet alleen door het samen bidden en zingen in de trein, maar ook door het langzaam veranderende landschap en de gelegenheid uitgebreid kennis met elkaar te maken.

Openingsvieringen
Op zondag 1 mei waren er twee openingsvieringen voor de Nederlandse bedevaarten, beide met als hoofdcelebrant mgr. Woorts: één ‘s middags, waar ook de Utrechtse deelnemers bij aansloten, en ‘s avonds een tweede voor de in de loop van de dag gearriveerde pelgrims. Tijdens de Lichtprocessie ‘s avonds zong ongeveer de helft van de Utrechtse groep mee in het koor, dat opgesteld stond voor de Rozenkransbasiliek. Zo kregen zij een unieke blik op de Lichtprocessie die hen uiteindelijk tegemoet kwam.

Maandagochtend woonde de groep de Nederlandstalige Eucharistieviering bij in de Bernadettekerk. Het middagprogramma stond in het teken van hotelbezoeken: onder leiding van VNB-medewerkster Nicolien Hendriks bekeken de deelnemers vier van de hotels waar tijdens de bedevaart in 2012 Utrechtse pelgrims zullen verblijven. Aansluitend hield Hendriks een korte uitleg bij het Accueil Marie Saint Frai – een rondleiding binnen bleek niet mogelijk omdat het een zogenaamde ‘wisseldag’ was, waardoor een dergelijk bezoek te veel zou storen.

Workshops
‘s Avonds liepen de Nederlandse bedevaartgangers ondanks de aanhoudende stevige regenbui mee in de Lichtprocessie, zo ook de (meeste) Utrechtse deelnemers. Dinsdag 3 mei startte wederom met een Eucharistieviering, daarna bezocht de Utrechtse groep onder leiding van vicaris Cornelissen onder meer de parochiekerk en het kerkhof waar de familie van Bernadette begraven ligt. ‘s Middags wordt een vervolg gegeven aan de hotelbezoeken en tot besluit van de middag lopen de Nederlanders mee in de Sacramentsprocessie.
Tijdens de rest van de week vinden onder meer nog de internationale Hoogmis, de Handoplegging en de Slotviering plaats. De Utrechtse voorbereidingsgroep krijgt bovendien nog twee workshops aangeboden: één over digitaal inschrijven bij reisorganisatie VNB en één over ‘Hoe organiseer ik een parochiereis’.