Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Echternach > Geslaagde korte bedevaart naar Echternach

Geslaagde korte bedevaart naar Echternach

Onder leiding van vicaris Cornelissen en in gezelschap van onder anderen hulpbisschoppen Hoogenboom en Woorts en de priesterstudenten van het Ariënsinstituut vertrok Tweede Pinksterdag (maandag 25 mei) de tweedaagse pelgrimstocht naar Echternach in Luxemburg. Eén van de pelgrims schreef onderstaand reisverslag voor de website van bedevaartorganisatie VNB:

Al sinds de middeleeuwen vindt jaarlijks op de dinsdag na het Hoogfeest van Pinksteren in het Luxemburgse stadje Echternach de springprocessie plaats. Deze processie ter ere van de heilige Willibrord (ca.658-739) wordt springend afgelegd door de straatjes van de oudste stad van het groothertogdom. De heilige Willibrord werd in het jaar 695 door paus Sergius gewijd tot eerste aartsbisschop van de Friezen. De heilige Willibrord is de patroon van de Nederlandse Kerkprovincie.

Consolatrix Afflictorum
De eerste stop op de bedevaart was de stad Luxemburg waar in de Onze Lieve Vrouwe – kathedraal de Eucharistie werd gevierd ter ere van de Consolatrix Afflictorum, de Troosteres van de bedroefden, wier beeldje zich in de kathedraal bevindt. Na deze prachtige pontificale viering (klik hier voor de preek van mgr. Woorts), een korte rondwandeling in de stad en het diner in het hotel vertrok het gezelschap naar Echternach voor het plechtig Openingslof in de basiliek van Echternach. In deze druk bezochte viering werd onder meer om de voorspraak van Willibrord gevraagd door de litanie van Willibrord te zingen. De Nederlanders sloten de viering af in de crypte waar de heilige Willibrord ligt opgebaard. Een indrukwekkend moment! Terug in het hotel werd de dag gezellig nabesproken.

echternach2015b echternach2015c

Echternach en de springprocessie
De volgende morgen vroeg vertrok het gezelschap voor de pontificale Hoogmis en de springprocessie weer naar Echternach. Na deze viering verzamelden alle kerkgangers zich op het plein bij de kerk om de processie te lopen of te springen.
De processie wordt jaarlijks bezocht door meer dan twaalfduizend pelgrims. De deelnemers van de processie zijn veelal in het wit gekleed en zijn aan elkaar verbonden met witte zakdoeken. Zij springen in de maat van speciale marsmuziek naar voren, afwisselend op hun linker- en rechtervoet. Ook uit onze pelgrimsgroep heeft bijna iedereen ‘meegesprongen’ nadat er eerst onder de bezielende leiding van vicaris Cornelissen op het plein was geoefend. Onderweg tijdens de processie ontvangen de pelgrims de zegen van de bisschoppen en later in de kerk, waar de processie eindigt in de crypte, van de abt die boven de trap naar de crypte zit.

echternach2015d

In de middag werd er door de pelgrims rondgekeken in Echternach, deelgenomen aan de pelgrimsviering of rustig aan het water wat genoten van de omgeving.
Na een voorspoedige busrit naar Nederland ging iedereen vanuit Utrecht of Deventer weer huiswaarts; een bijzondere en bemoedigende ervaring rijker.

In 2016 wordt er weer gesprongen! Dan is de tweedaagse bedevaart op 16 en 17 mei.