Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisdom presenteert ‘Gebed bij gelegenheid van mijn Heilig Vormsel’

Aartsbisdom presenteert ‘Gebed bij gelegenheid van mijn Heilig Vormsel’

Vanaf Pinksteren 2015 (24-25 mei) krijgen alle vormelingen in het Aartsbisdom Utrecht voortaan een Gebed bij gelegenheid van mijn Heilig Vormsel mee van hun vormheer. De gebedskaart wordt ofwel uitgereikt tijdens de kennismaking op het bisdom, in de parochie of op school enige tijd voorafgaande aan de vormselviering, ofwel kort vóór de vormselviering zelf.

De gebedskaart is gemaakt om de vormelingen thuis, met elkaar in de kerk, op school of in een parochiecentrum hun Heilig Vormsel biddend te helpen voorbereiden. En nadien om te blijven bidden om de Heilige Geest. Mgr. Woorts: “Het gebed willen wij als vormheren ook kunnen bidden met de vormelingen vlak voordat wij de kerk betreden voor de vormselviering. Tussen Hemelvaart en Pinksteren hebben Maria, de apostelen en de andere leerlingen van de Heer immers intens gebeden om de komst van de Heilige Geest.”

Het ‘Gebed bij gelegenheid van mijn Heilig Vormsel’ is afgedrukt op stevig papier, waardoor de vormelingen het neer kunnen zetten op hun kamer. Mgr. Woorts: “Ik weet dat er vormelingen zijn die thuis of op hun kamer een speciaal ‘bidhoekje’ hebben en daar kan het dan ook mooi staan.”
Boven het gebed staat de voorstelling van de Heilige Geest in de gedaante van een duif. Dit is een detail van het raam in de apsis van de St. Pieter te Rome, boven de ‘Cathedra Petri’ ofwel de Heilige Stoel van Petrus, ontworpen door Gian Lorenzo Bernini en midden 17de eeuw gemaakt. “De stralen van licht die op dit raam uitgaan van de Heilige Geest verwijzen naar de gloed en kracht van de Heilige Geest, die het Heilig Vormsel de vormelingen wil geven,” aldus mgr. Woorts.

De vormheren van het Aartsbisdom Utrecht zijn kardinaal Eijk, de hulpbisschoppen Hoogenboom en Woorts, de vicarissen Cornelissen en Pauw en rector Kuipers van de priesteropleiding het Ariënsinstituut.

‘Gebed bij gelegenheid van mijn Heilig Vormsel’

Kom, Heilige Geest, daal over mij neer.
Kom, Heilige Geest, woon in mijn hart.
Kom, Heilige Geest, geef mij vrede en licht.

Kom, Heilige Geest, neem van mij weg alle angst.
Kom, Heilige Geest, maak mij enthousiast en blij.
Kom, Heilige Geest, vuur mij aan voor al wat goed is.

Kom, Heilige Geest, laat mij op Jezus lijken.
Kom, Heilige Geest, help mij te leven als kind van God.
Kom, Heilige Geest, schenk mij geloof, hoop en liefde.

Amen.

Klik hier om het ‘Gebed bij gelegenheid van mijn Heilig Vormsel’ te downloaden (PDF). De gebedskaart is ook toegevoegd aan de digitale Vormselmap op Extranet.