Aartsbisdom > Nieuws > Gebedsestafette in Utrecht: ‘De vrede helpen doen groeien’

Gebedsestafette in Utrecht: ‘De vrede helpen doen groeien’

In de Utrechtse St. Catharinakathedraal vond vrijdagavond 17 maart een Eucharistieviering plaats waarin werd gebeden voor de slachtoffers van de oorlog en voor vrede in Oekraïne. Deze viering maakte deel uit van de eucharistische gebedsestafette die de Raad van Europese Bisschoppenconferenties (CCEE) deze Veertigdagentijd opnieuw organiseert en vormde in de kathedraal tevens de start van de jaarlijkse ‘24 uur voor de Heer’. Hoofdcelebrant was mgr. Woorts, de Oekraïense priester Mykola Butsiak was één van de concelebranten.

In zijn openingswoord ging mgr. Woorts in op het CCEE-initiatief: “Wij vieren de Eucharistie en houden aanbidding van het H. Sacrament om te bidden voor de vrede in Oekraïne en voor de slachtoffers van deze vreselijke oorlog. Wij sluiten ons daarmee aan bij de Eucharistische gebedsestafette door heel Europa, begonnen op 22 februari in Albanië. Vandaag komen in alle bisdommen van Nederland gelovigen hiertoe bijeen.”
Mgr. Woorts: “Bijzonder wil ik verwelkomen de Oekraïense priester Mykola Butsiak, zojuist van Antwerpen hier aangekomen, die zich zeer inzet voor zijn landgenoten in Nederland en België, in het bijzonder zij die als vluchteling onder ons verblijven. Welkom ook u, broeders en zusters uit Oekraïne, u die angstige, zware en zorgelijke tijden beleeft, ook vanwege uw familie, vrienden en landgenoten in uw thuisland. Ook verwelkomen wij diaken Iwan Osseweijer van het bisdom Rotterdam die zeer betrokken is bij de Oekraïense gemeenschap in ons land, die onder andere geregeld bijeenkomt in de Sint Aloysiuskerk hier in Utrecht.”

‘Navolging’
In zijn preek stond mgr. Woorts stil bij de Evangelielezing (die zowel in het Nederlands als het Oekraïens klonk) waarin Jezus zich kort na Palmzondag reeds in Jeruzalem bevindt: “Alles zal Hij geven, Zijn bloedeigen leven, om door lijden, sterven en verrijzen ons voor te gaan naar het hemelse Jeruzalem en onze uiteindelijke vrede te zijn.” Mgr. Woorts: “In navolging van Hem hebben velen hun leven geven voor hun vrienden, voor hun landgenoten, voor de toekomst van hun kinderen en die van anderen. In het bijzonder denken wij hierbij nu aan de vele militairen die gesneuveld zijn of die hun leven riskeren voor de vrede en vrijheid voor Oekraïne. Wij die hier kunnen leven in het veilige en vrije Nederland zijn het aan het aan hen verplicht om hen en hun land te begeleiden met ons gebed en te helpen waar mogelijk. Maar ook bidden wij voor die Russen die tegen hun wil de oorlog in worden gestuurd en die tegen de inval, tegen de agressie, tegen deze oorlog zijn. En wij bidden voor de bekering van allen die uit zijn op de vernietiging van de ander, die moedwillig doen lijden en de vrede en het recht geweld aandoen.”
“Moge God de harten van allen bekeren die schuldig zijn aan verdeeldheid, haat en oorlog alsook die harten genezen van allen die diep getroffen, geslagen zijn, van wie het leven zwaar beschadigd is en dat Hij de vrede tot bloei brengt, in Oekraïne en in heel de wereld. Dat wij door ons gebed en onze liefde voor God en onze naaste de vrede helpen doen groeien,” zo riep mgr. Woorts tot slot op.

24 uur voor de Heer
Evenals de Evangelielezing werd het Onze Vader zowel in het Nederlands als het Oekraïens gebeden. In zijn slotwoord aan het einde van de viering bedankte pastor Butsiak de aanwezigen voor het gebed en de steun die de Oekraïners hier ontvangen. Ook zei hij kort iets over de aansluitende aanbidding van het Allerheiligst Sacrament. Pastoor Boogers van de Utrechtse St. Martinusparochie nodigde de aanwezigen vervolgens uit voor ‘24 uur voor de Heer’ waarbij gedurende de gehele nacht en dag gelegenheid bleef voor aanbidding en ontvangst van het sacrament van boete en verzoening. Zaterdagmiddag om 15.00 uur werd vervolgens de Kruisweg gebeden, waarna het programma werd afgesloten met de Eucharistieviering van 19.00 uur.

Ook op andere plaatsen in het Aartsbisdom Utrecht werd weer ‘24 uur voor de Heer’ georganiseerd, zoals in de Baarnse geloofsgemeenschap H. Nicolaas (parochie HH. Martha en Maria), waar het initiatief in het teken stond van het thema ‘Heer, wees mij, zondaar, genadig’. Op het programma stonden onder meer de Kruisweg, rozenkransgebed, Eucharistie, Aanbidding, getijdengebed en biechtgelegenheid. Zaterdagmiddag werd er bovendien een soberheidsmaaltijd gehouden.
Met ‘24 uur voor de Heer’ geven parochies gehoor aan de oproep van paus Franciscus om op de vrijdag en zaterdag voorafgaand aan de vierde zondag in de Veertigdagentijd de gelovigen aan te moedigen het sacrament van boete en verzoening te ontvangen in een context van eucharistische aanbidding.