Aartsbisdom > Nieuws > CCEE houdt derde Europese Gebedsestafette voor vrede

CCEE houdt derde Europese Gebedsestafette voor vrede

Net als in de afgelopen twee jaar organiseert de Raad van Europese Bisschoppenconferenties (CCEE) in de Veertigdagentijd een eucharistische gebedsestafette onder de 39 leden. Aan alle leden is gevraagd om minstens op één plek te bidden en de Heilige Mis op te dragen voor de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne en voor de vrede in dit land. De estafette is op 22 februari van start gegaan in Albanië en op 17 maart is Nederland aan de beurt.

Die dag wordt in alle Nederlandse bisdommen de Mis opgedragen en gebeden voor de slachtoffers van de oorlog en voor vrede in Oekraïne. In het Aartsbisdom Utrecht vindt deze Eucharistieviering plaats in de Utrechtse St. Catharinakathedraal (Lange Nieuwstraat 36) om 19.00 uur, met aansluitend aanbidding van het Allerheiligst Sacrament. Hoofdcelebrant is mgr. Woorts; de Oekraïense priester Mykola Butsiak verleent met enkele andere leden van de Oekraïense gemeenschap medewerking aan deze viering.

Oecumenische gebedsviering
Op vrijdag 24 februari was de Utrechtse hulpbisschop mgr. Woorts namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie ook aanwezig bij een landelijke oecumenische gebedsviering voor vrede voor Oekraïne. Deze viering, georganiseerd door de Raad van Kerken, werd gehouden in de Domkerk te Utrecht en vond plaats op verzoek van de ambassadeur van Oekraïne in Nederland.
De dienst werd live op tv uitgezonden door KRO-NCRV en werd geleid door onder anderen ds. René de Reuver (scriba van de PKN) en priester Mykola Butsiak van de Oekraïens Grieks Katholieke Kerk. Bij de viering waren zowel Oekraïense vluchtelingen als Nederlanders aanwezig, onder wie mensen die vluchtelingen hebben opgenomen in huis. Er werd gebeden om en gezongen voor vrede en licht voor Oekraïne.
Mgr. Woorts: “Heel indrukwekkend vond ik het optreden van Veronika Morska, een Oekraïens meisje in klederdracht, dat solo zong. Je zag de emotie en het diepe verdriet bij de Oekraïners, maar ook hun hoop, kracht en vastberadenheid.” Na de dienst was er een Walk of Hope, van de Domkerk naar het Centraal Station in Utrecht omdat daar veel vluchtelingen voor het eerst in de Domstad aankwamen. De viering is hier terug te kijken.