Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk bidt met Oekraïense gemeenschap om vrede

Kardinaal Eijk bidt met Oekraïense gemeenschap om vrede

Elke zondag komen Oekraïense Grieks-Katholieken in de St. Aloysiuskerk (St. Martinusparochie) te Utrecht samen om de Eucharistie te vieren. Op 6 maart sprak de Utrechtse aartsbisschop kardinaal Eijk hen voor aanvang van de viering toe en bad met hen voor vrede in de Oekraïne. “Ik ben hier bij u omdat ik u van harte wil steunen in de tragedie die zich nu afspeelt in uw geliefde thuisland Oekraïne. Die steun wil ik persoonlijk geven alsook namens heel het Aartsbisdom Utrecht,” aldus kardinaal Eijk.

“Weet, broeders en zusters, dat mijn hulpbisschoppen en ik alsook alle parochies in het Aartsbisdom Utrecht voor u blijven bidden. Ongetwijfeld hebt u groot verdriet en vele zorgen en angsten zowel om de toekomst en vrijheid voor Oekraïne alsook om familieleden, vrienden en bekenden die daar verblijven, die weg zouden willen of die reeds op de vlucht zijn geslagen,” zo zei kardinaal Eijk. “Het contact met hen is nu misschien niet meer mogelijk of steeds moeilijker. Dat moet u veel pijn doen, onrustig maken en slapeloze nachten geven.”
“Op donderdag 24 februari jl. pakten zeer donkere wolken zich samen boven uw geliefde Oekraïne. Wat velen voor ondenkbaar hielden, maar sommigen vreesden, werd bewaarheid: het Russische leger viel met groot materieel Oekraïne binnen.” Kardinaal Eijk noemde de bombardementen van steden. De burgerslachtoffers en de vlucht van miljoenen Oekraïners naar met name Polen. “Het zijn vooral vrouwen en kinderen, omdat hun mannen en vaders moeten achterblijven om te vechten. De beelden op televisie die dat uiteengaan van gezinnen bij de grens tonen, zijn hartverscheurend om te zien,” aldus kardinaal Eijk. “Het is indrukwekkend te zien hoe mannen, ook mannen die nog maar net volwassen zijn, vol moed de wapens hebben opgenomen om uw land te verdedigen. Het is ook indrukwekkend dat zij met tamelijk beperkte middelen, zeker in de steden, de opmars van het Russische leger hebben vertraagd. Daarmee hadden de Russische aanvallers geen rekening gehouden. Ons hart wordt echter verscheurd als we zien hoe velen van uw verdedigingsleger al de dood hebben gevonden of nog zullen vinden. Op soms heel jonge leeftijd is hun leven bruut tot een einde gekomen.”

Kardinaal Eijk: “We willen u laten weten dat ook vanuit Nederland met u wordt meegeleefd; klokken van veel Nederlandse kerken hebben afgelopen woensdagmiddag geluid als oproep tot gebed voor vrede en recht in Oekraïne. De Nederlandse bisschoppen hebben voor de parochies ook een voorbede gemaakt. Er wordt veel gebeden voor uw land en voor de vluchtelingen. Veel hulpgoederen worden op talrijke plaatsen ingezameld en naar Oekraïne gebracht. Velen lijden er al gebrek aan voedsel, kleding, geneesmiddelen en andere medische voorzieningen. En het valt te vrezen dat het gebrek daaraan nog zal toenemen.”

De Utrechtse aartsbisschop verwees ook naar een videoboodschap van de Groot-Aartsbisschop van Kyiv-Halych Sviatoslav Shevchuk. Die waarschuwde voor de ecologische ramp die had kunnen ontstaan door de Russische beschieting van de kernreactor van Zaporizhya, de grootste in Europa. “Hij heeft ook gezegd dat Oekraïne weerstand biedt en strijdt; en hij heeft iedereen opgeroepen om te vertrouwen op de heilige aartsengel Michaël, de patroon van Oekraïne, die ook Lucifer, de aanvoerder van het leger van de duivels, in de afgrond heeft geworpen. Hij voegde eraan toe dat Michaël, die hij de ‘aartsstrateeg’ noemt, strijdt voor Oekraïne met heel het hemelse leger. Hoe lang zal dit allemaal nog duren, zo vragen velen onder u zich af. En met u wij allemaal. Wat staat Oekraïne nog allemaal te wachten? En wat staat Europa nog te wachten? Dit ligt uiteindelijk in Gods handen. Laten we daarom samen bidden op voorspraak van de heilige maagd Maria, de koningin van de vrede, en de heilige Michaël:”

Goede God,

Wij bidden U dat de oorlog in Oekraïne spoedig mag worden beëindigd en de vrede mag terugkeren. We bidden U om veel wijsheid en kracht voor haar moedige president Zelenski en zijn medewerkers, die in Kyiv zijn gebleven om aan het Oekraïense volk met gevaar voor eigen leven leiding te blijven geven. We bidden U om moed en kracht voor de Oekraïense militairen en burgers, die met inzet van al hun krachten bereid zijn grote risico’s te lopen om hun land te verdedigen.
Geef de eeuwige zielenrust aan de militairen en burgers die in gevechten of bij bombardementen de dood hebben gevonden. Wil U ontfermen over de gewonden, opdat zij spoedig geheel mogen genezen, en we vragen U dat de vluchtelingen een veilig heenkomen mogen vinden en liefdevol worden opgevangen. Ontferm U in het bijzonder over de kinderen van Oekraïne. Dat zij weer in vrede en vrijheid in hun land kunnen wonen en dat in de toekomst kunnen opbouwen. We vragen U dit op voorspraak van uw moeder, de heilige maagd Maria, en de heilige aartsengel Michael, de patroon van Oekraïne, door Christus onze Heer. Amen.

Pastoor Mykola Butsiak dankte kardinaal Eijk hartelijk voor zijn komst, woorden en gebed. “Ik bedank u namens alle Oekraïners in Nederland. Er is veel onzekerheid over onze dierbaren en vrienden die nu in Oekraïne zijn, vaak weten we niet wat er met hen gebeurt. Wij bidden elke dag voor ze en ik wil u vragen dat ook te blijven doen. Paus Franciscus heeft gezegd dat hij alles zal doen wat in zijn macht ligt om de oorlog te beëindigen. Daarom vraag ik alle bisschoppen en parochianen om ook alles te doen wat in jullie macht is. Onze sterke band is het gebed, daarom nogmaals: bid voor vrede in de Oekraïne. Dank aan de parochianen van de Martinusparochie dat ze voor ons bidden, dat geeft ons moed en die hebben we nodig.”