Aartsbisdom > Nieuws > Faculteitsdag met kardinaal Turkson in Utrecht

Faculteitsdag met kardinaal Turkson in Utrecht

De Tilburg School of Catholic Theology (TST) hield op 22 november haar Faculteitsdag met als thema ‘caritas’, één van de zeven hoofddeugden. De Diesrede werd uitgesproken door kardinaal Turkson, de eerste prefect van de in 2016 ingestelde dicasterie voor de Bevordering van de Gehele Menselijke Ontwikkeling. Voorafgaand aan de lezing was er een Eucharistieviering in de Sint Catharinakathedraal, met grootkanselier kardinaal Eijk als hoofdcelebrant en kardinaal Turkson en priesters van de TST als concelebranten.

Kardinaal Turkson (Ghana, 11 oktober 1948) studeerde Bijbelwetenschappen aan het Biblicum te Rome, alvorens hij op 6 oktober 1992 benoemd werd tot aartsbisschop van Cape Coast in zijn geboorteland. Door zijn creatie tot kardinaal op 21 oktober 2003 werd hij de eerste Ghanese kardinaal. Op 24 oktober 2009 benoemde paus Benedictus XVI kardinaal Turkson tot president van de Pauselijke Raad voor Justitie en Vrede, een van de voorlopers van de huidige dicasterie. Paus Franciscus heeft bij de oprichting van deze dicasterie aangegeven dat zij zich moet inzetten voor kwesties “met betrekking tot migranten, mensen in nood, zieken, uitgeslotenen en gemarginaliseerden, gevangenen en werklozen, evenals slachtoffers van gewapende conflicten, natuurrampen en alle vormen van slavernij.”

Kardinaal Eijk deed in zijn preek tijdens de viering op deze Faculteitsdag een gedachte-experiment: wat nu als iemand zonder goedvinden van de parochiepriester, zonder overleg met het parochiebestuur en zonder toestemming van de aartsbisschop mensen met geweld deze kerk uit zou jagen? Nu is daar bij docenten en studenten die de Eucharistie vieren geen aanleiding voor, maar wat nu als er handelaren in de kerk actief waren? Kardinaal Eijk: “Jezus vroeg destijds niemand om toestemming, toen hij de verkopers uit de tempel van Jeruzalem verdreef. Ook niet aan de leiding van de tempel.” De Utrechtse aartsbisschop benadrukte dat “wie uit liefde jegens God en zijn medemensen handelt, soms verhoudingsgewijs boos moet zijn en de nodige actie ondernemen, zoals ouders jegens hun kinderen.”

Jezus kan dus zonder toestemming de handelaren de kerk uit werken omdat hij thuis is, aldus kardinaal Eijk. “De tempel is zijn huis. Want het is het huis van God, waar niemand een rovershol van mag maken.”
“Het plaatselijke kerkgebouw is voor ons het huis van God, waar Jezus in ons midden leeft in Zijn Eucharistische aanwezigheid. Hoewel wij het bouwen of financieren, is het vooral Zijn huis. De beste formulering is: de kerk is ons huis van God. Bovendien moeten wij als menselijke wezens, geschapen naar het beeld van God, ons bewust zijn van het feit dat wij Zijn speciale eigendom zijn. En dat we door de doop een tempel van de Heilige Geest worden. Dat betekent dat we ook persoonlijk een huis van God zijn, wat specifieke eisen stelt wat betreft onze houding, onze manier van denken en ons gedrag. In overeenstemming hiermee is de TST ook een huis van God. Want het is een faculteit van heilige theologie. Dat wil zeggen, theologie gewijd aan wetenschappelijk onderricht en onderzoek over God in relatie tot de mens en de wereld vanuit het perspectief van de Openbaring van Hem in Christus. Dit is een voorrecht en de basis voor ons theologisch onderwijs en onderzoek. … In het feit dat Christus ook de mensheid volledig aan zichzelf openbaart, kan de Tilburg School of Catholic Theology haar onmisbare bijdrage leveren aan het realiseren van het motto van Tilburg University, dat wil zeggen: ‘Understanding Society’.”

In het decembernummer van het bisdomblad ‘Op Tocht’ verschijnt een verslag van de Diesrede over caritas die kardinaal Turkson tijdens deze Faculteitsdag hield.

Foto’s: © Tilburg School of Catholic Theology, Nico de Groot

Tags: