Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus priester Th.J. van der Zant overleden

Emeritus priester Th.J. van der Zant overleden

In Ermelo is op 19 augustus de zeereerwaarde heer Theodorus Johannes van der Zant (77) overleden, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Na zijn priesterwijding op 23 juli 1961 was Theo van der Zant achtereenvolgens kapelaan in Gaanderen (H. Martinus) en Maarssen. In 1969 volgde zijn benoeming tot pastoor van Dronten en vanaf 1972 tevens tot waarnemend pastoor van Biddinghuizen en Swifterbant.

Vanaf 1 september 1978 werd hij benoemd tot pastor en teamleider van de parochies Johannes de Doper en Bernardus te Utrecht. Vanaf dat moment was hij tot zijn emeritaat op 28 augustus 2000 werkzaam in het pastoraat van de parochies van Hoograven, Tolsteeg en Lunetten.

“Theo werd na zijn emeritaat een zeer gewaardeerd huisgenoot van de Norbertijnenpriorij ‘De Essenburgh’ te Hierden en assistentie-pastor in de St. Lucasparochie, met name in Barneveld, Nijkerk en Voorthuizen,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd. Kardinaal Eijk: “Aanvankelijk nam de catechese de belangrijkste plaats in in zijn pastoraat, later werden kerkopbouw en diaconie belangrijker. Aan het eind bleek, dat al zijn werken gedragen was door een diepgewortelde en oergezonde spiritualiteit, zodat het leven als quasi-religieus ook helemaal bij hem bleek te passen.”

Theo van der Zant “was met hart en ziel priester,” zo vervolgt de kardinaal. “Alle oud-collega’s die nog leefden waren erbij, toen hij zijn gouden priesterjubileum vierde. Theo was een heel hartelijk en vriendelijk persoon: mensen wisten zich welkom, wanneer ze met hem spraken over hun leven. […] Zijn dood is toch nog plotseling gekomen. Veel mensen zijn hem komen bedanken. We weten niet zeker, of hij dat nog echt gemerkt heeft, maar God heeft het zeker gehoord. Moge Hij zijn dienstknecht opnemen in de vreugde van zijn eeuwige vriendschap.”

De overledene is opgebaard in Priorij De Essenburgh, Zuiderzeestraatweg 199, 3849 AE te Hierden. Er is gelegenheid om afscheid van hem te nemen op donderdag 22 augustus van 19.30 uur tot 20.30 uur en op zondag 25 augustus van 15.00 uur tot 16.00 uur in de Priorij en op maandag 26 augustus van 10.00 uur tot 10.45 uur in de H. Catharinakerk, Van Maerlantlaan 1, 3842 JA te Harderwijk. Daar wordt aansluitend om 11.00 uur de Eucharistie ten uitvaart gehouden, waarna de begrafenis plaatsvindt op het Onze Lieve Vrouwe Kerkhof, Utrechtseweg 28, 3811 NB te Amersfoort.

Lees hier het volledige overlijdensbericht