Aartsbisdom > Nieuws > Dag van het Jodendom: doorgeven van de traditie

Dag van het Jodendom: doorgeven van de traditie

Sinds 2008 wordt in de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland op 17 januari de Dag van het Jodendom gehouden. In 2018 staat deze dag in het kader van het thema ‘doorgeven’. “Geen gemeenschap, geen traditie zonder doorgeven. Het doorgeven van ervaringen en tradities aan een volgende generatie is essentieel voor het voortbestaan van elke groep mensen. Op de Dag van het Jodendom 2018 willen we kijken naar de betekenis van het doorgeven van de traditie van het Jodendom en het christendom,” aldus de organisatie.

De werkgroep Dag van het Jodendom noemt ‘doorgeven’ een rijk onderwerp. “Om maar een paar vragen te noemen die bij dit woord opkomen: Wat geef je eigenlijk door? Wie geeft de traditie door, en hoe? Wat doe je zelf met datgene wat je hebt meegekregen? En wat bedoelen we precies met ‘Joodse traditie’ en ‘christelijke traditie’?”
De werkgroep heeft werkmateriaal ontwikkeld voor de Dag van het Jodendom. Vanwege de breedte van het onderwerp is ervoor gekozen in 2018 basale vragen rond ‘traditie’ en ‘geloofsopvoeding’ aan de orde te stellen en in 2019 dieper in te gaan op de didactische en pedagogische aspecten van het leren. Het werkmateriaal kan worden gedownload van de website www.dagvanhetjodendom.nl.

In het kader van de Dag van het Jodendom bezoeken kardinaal Eijk, mgr. Woorts en de andere leden van de Diocesane Werkgroep Kerk en Jodendom op 17 januari de synagoge te Enschede. Onderdeel van het bezoek is een ontmoeting met het bestuur van de synagoge.

In de aanloop naar de Dag van het Jodendom heeft mgr. Woorts, bisschop-referent voor Kerk en Jodendom, allen die werkzaam zijn met een zending van de aartsbisschop van Utrecht de Nederlandse vertaling toegestuurd van het document ‘Want God heeft geen berouw over zijn genadegaven of zijn roeping’ van de Pauselijke Commissie voor de religieuze betrekkingen met de Joden (10 december 2015). Deze tekst betreft een reflectie op theologische vraagstukken aangaande Katholiek-Joodse relaties bij gelegenheid van het 50-jarig jubileum van ‘Nostra aetate’ (nr. 4).
Bij de mail waren ook twee voorbeden gevoegd: vanwege de Dag van het Jodendom en vanwege de Gebedsweek voor de eenheid van de christenen die daags na de Dag van het Jodendom begint. Deze laatste voorbede was mede namens mgr. Van den Hende bijgevoegd: de Rotterdamse bisschop is bisschop-referent voor oecumene.

Voorbeden

Vanwege de Dag van het Jodendom – 17 januari:

Voor het Joodse volk dat door God is uitverkoren
en waartoe onze Heer Jezus behoorde;
dat het tot de volheid van de verlossing mag komen
en door God gezegend mag zijn.

Vanwege de Gebedsweek voor de eenheid van de christenen – 18 t/m 25 januari:

Voor alle christenen;
dat zij – door de Heilige Geest geleid in waarheid en vrede –
mogen toegroeien naar de eenheid
die Christus voor zijn Kerk heeft gewild.

Tags: