Aartsbisdom > Nieuws > Bisschoppen en rabbijnen: vaker samen optreden in publiek debat

Bisschoppen en rabbijnen: vaker samen optreden in publiek debat

De bisschoppen van Nederland en vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap in Nederland gaan in de toekomst vaker naar buiten treden op het gebied van sociale, ecologische en medisch-ethische vraagstukken. Dat voornemen namen zij gisteren in Amsterdam op de eerste Dag van het Jodendom van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland.

De bisschoppen en hun joodse gesprekspartners gaan ook vaker gezamenlijk van zich laten horen onderwerpen op het gebied van vrede en gerechtigheid en het bestrijden van intolerantie tegen en door moslims. Ook gaan ze nadenken wat ze samen kunnen doen tegen de gevolgen van secularisering. De bisschoppen en de vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap spraken de wens uit elkaar in de toekomst vaker te ontmoeten. “Willen we echt van en met het jodendom leren wie wij zelf zijn, wie de ander is en wat wij in deze wereld samen kunnen betekenen dan moeten wij daar tijd en ruimte voor scheppen,” aldus bisschop Ad van Luyn.

Dag van het Jodendom
Acht bisschoppen, de pauselijk nuntius, een vicaris-generaal en diverse rabbijnen en bestuurders van de joodse gemeenschap, namen gisteren deel aan de eerste Dag van het Jodendom van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland. Die wordt voortaan ieder jaar op 17 januari gehouden.
De Dag van het Jodendom begon gisteren met een bezoek van de katholieke delegatie aan het Joods Historisch Museum. Daar werd een groetwoord uitgesproken namens kardinaal Walter Kasper, de voorzitter van de Pauselijke Commissie voor de religieuze dialoog met het Jodendom. Kasper liet bij monde van pater Norbert Hosmann weten erg blij te zijn met dit initiatief van de Nederlandse bisschoppen en te hopen dat ook op het lokale niveau de belangstelling voor het jodendom zal toenemen.
Directeur Joël Cahen van het museum zette uiteen hoe divers de joodse gemeenschap in Nederland in de loop van de eeuwen is geweest en nog steeds is. Na een rondleiding door het museum en de Portugese synagoge gingen de bisschoppen in gesprek met vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap in Nederland.

Geloofsoverdracht
De bisschoppen toonden zich onder de indruk en concludeerden dat de Rooms-Katholieke Kerk nog veel van haar joodse broeders kan leren op het gebied van leerhuizen en geloofsoverdracht. De dag werd afgesloten met het gezamenlijk bijwonen van de Kardinaal Willebrandslezing. Deze werd uitgesproken door prof. Mary Boys van het Union Theological Seminary in New York.

Tags: