Aartsbisdom > Nieuws > Reliwiki brengt 18.000 gebouwen in kaart

Reliwiki brengt 18.000 gebouwen in kaart

In Utrecht is donderdag officieel het Jaar van het Religieus Erfgoed begonnen. Een van de activiteiten dit jaar is de ontwikkeling van de website reliwiki.nl, met daarop informatie over 18.000 religieuze gebouwen in Nederland. Reliwiki maakt gebruik van de kaarten van Google Maps en de interactiemogelijkheden van Wikipedia.

Bezoekers kunnen inzoomen op kerken, kloosters en ander religieus erfgoed en vervolgens hun eigen informatie toevoegen en steeds weer actualiseren. Een redactiegroep draagt zorgen voor de feitelijke betrouwbaarheid van de informatie.

Doel van de website is om de betrokkenheid bij het religieus erfgoed te vergroten, aldus medewerker A. Walgraven uit Lunteren. „De charme van Reliwiki ligt in de laagdrempeligheid. We hopen op een olievlekwerking; dat steeds meer mensen informatie, foto’s en video van kerkgebouwen op de website plaatsen.” De basis vormt de inventarisatie van J. Zonneveld, die door de jaren heen met een grote groep vrijwilligers informatie verzamelde van alle godshuizen in Nederland. Walgraven hoopt dat scholen en historische verenigingen bepaalde kerken zullen ’adopteren’ en daar informatie over gaan verzamelen.
Naar verwachting wordt Reliwiki in mei gelanceerd. „Een jaar lang aandacht voor religieus erfgoed is mooi, maar daarna ebt de belangstelling toch vaak weer weg. Met Reliwiki laat je iets blijvends achter.”