Aartsbisdom > Nieuws > Bezinningsmiddag over de Eucharistie

Bezinningsmiddag over de Eucharistie

Het Centrum voor Parochiespiritualiteit organiseert in samenwerking met de Cenakelkerk (nabij Nijmegen) op donderdag 22 maart een bezinningsmiddag met als thema ‘De Eucharistie dieper beleven’. Inleider is broeder Johan te Velde osb van de Benedictijner St. Willibrordsabdij te Doetinchem. De bezinningsmiddag wordt gehouden in de Cenakelkerk.

De bijeenkomst start om 16.30 uur met een lezing door broeder Johan te Velde osb over ‘De grondstructuur van de Eucharistie’. Hij zegt hier zelf over: “Uitgangspunt is het bekende onderscheid tussen de vier kernhandelingen van de Eucharistie (Hij nam, dankte, brak en gaf…) waarop de ordo van het eucharistisch ritueel is gebaseerd (bereiding van de gaven, eucharistisch gebed, broodbreking en communie). Het altaar krijgt ook vier verschillende betekenissen bij elk van deze vier handelingen. We zullen deze vier elementen uitwerken.”
Daarna zal prof. dr. Herwi Rikhof, pastor van de Cenakelkerk, een bezinning begeleiden over de Eucharistie aan de hand van enkele afbeeldingen in de Cenakelkerk. De bijeenkomst wordt rond 18.15 uur afgesloten met een broodje en een drankje.

Vanaf 15 uur is er de mogelijkheid om deel te nemen aan een audiotour door de Cenakelkerk (€ 3 per persoon). De Cenakelkerk is namelijk één van de dertien godshuizen die samen ‘Het Grootste museum van Nederland’ vormen. Meer informatie: klik hier

Foto: interieur Cenakelkerk