Aartsbisdom > Nieuws > Hollerich voorzitter COMECE, mgr. Hoogenboom herkozen

Hollerich voorzitter COMECE, mgr. Hoogenboom herkozen

COMECE, de Commissie van Bisschoppen bij de Europese Gemeenschap heeft donderdag 8 maart een nieuwe voorzitter gekozen. Mgr. Jean-Claude Hollerich S.J., aartsbisschop van Luxemburg volgt kardinaal Reinhard Marx op in deze functie. Hulpbisschop Th.C.M. Hoogenboom van het Aartsbisdom Utrecht is herkozen als voorzitter van de COMECE Commissie Juridische Zaken.

De nieuwe voorzitter heeft een mandaat voor vijf jaar. In dezelfde bijeenkomst van COMECE werden vier vicevoorzitters gekozen, te weten mgr. Treanor (Ierland), mgr. Crociata (Italië), mgr. Vokal (Tsjechische Republiek) en F. Overbeck (Duitsland).

Mgr. Hollerich is de opvolger van kardinaal Reinhard Marx, die twee termijnen voorzitter was van COMECE en onder meer de drijvende kracht was achter de dialoog met de EU over het thema (Re)Thinking Europe.

De nieuwe voorzitter heeft met zijn verkiezing de verantwoordelijkheid en de uitdaging toevertrouwd gekregen om COMECE te leiden in de periode 2018-2023. Hij kan voortbouwen op het succes van (Re)thinking Europe en de dialoog tussen de Rooms-Katholieke Kerk en de instituten van de Europese Unie uitbouwen en versterken.

Menselijke waardigheid centraal
Mgr. Hollerich liet weten dat hij “er klaar voor is om samen te werken met alle mensen van goede wil, die staan voor onderling respect en die de menselijke waardigheid willen bewaken.” Daarmee onderstreept hij het commitment van COMECE om het gezamenlijk belang en de menselijke waardigheid centraal te zetten in het EU-beleid.

Mgr. mr. drs. Th.C.M. HoogenboomTijdens deze voorjaarsbijeenkomst van COMECE hebben de bisschoppen verder mgr. Norvila (Litouwen) gekozen als voorzitter van de Commissie voor Externe Relaties van de EU, mgr. Herouard (Frankrijk) tot voorzitter van de Commissie Sociale Zaken en mgr. Hoogenboom (Nederland) is herkozen als voorzitter van de Commissie Juridische Zaken. Mgr. Hoogenboom (foto rechts): “Het is een eer dat ik opnieuw het mandaat heb gekregen voor deze uitdagende functie. We gaan voort met het behandelen van de juridische vraagstukken die spelen en we hopen met het werk in onze commissie niet alleen de EU maar ook de Europese Bisschoppenconferenties dienstbaar te zijn.”

Donderdag 8 maart zijn de verkiezingen van het nieuwe Presidium voor COMECE gemarkeerd in de Mis voor Europa die gehouden werd in de Notre-Dame du Sablon Kerk te Brussel, op uitnodiging van kardinaal Joseph De Kesel, aartsbisschop van Mechelen-Brussel.

Kijk voor meer informatie op www.comece.eu.

Foto linksboven: de nieuwe voorzitter, mgr. Hollerich, met op de achtergrond zijn voorganger kardinaal Marx.

Tags: ,