Aartsbisdom > Nieuws > Avond van de Martelaren in Amsterdam

Avond van de Martelaren in Amsterdam

Recente gebeurtenissen laten zien dat de Avond van de Martelaren, die op 24 maart in de Nicolaaskerk te Amsterdam gehouden wordt, pijnlijk actueel en nodig is. Dat meldt Kerk in Nood, dat het initiatief heeft genomen voor deze avond om de christenen te herdenken die in 2010 zijn gedood vanwege hun geloof. Namens de Utrechtse bisdomstaf zal mgr. Woorts deze avond bijwonen. De actualiteit van deze gebedsavond blijkt bijvoorbeeld uit de recente aanslagen op Shahbaz Bhatti, de katholieke minister van minderheden in Pakistan, en op Koptische christenen in Egypte.

Omdat de minster voor minderheden in Pakistan zich zo duidelijk uitsprak tegen de vervolging van de christelijke minderheid in zijn land werd hij op 2 maart vermoord door extremistische moslims. Hij wist dat zijn leven in gevaar was, maar had een duidelijk doel voor ogen. “Vele keren hebben extremisten mij proberen te doden en gevangen te nemen. Zolang ik leef, zal ik tot mijn laatste adem zeggen, dat ik Jezus en deze arme lijdende mensheid, christenen, noodlijdenden, armen, blijf dienen.” De moord op deze moedige man laat zien dat vervolging van christenen nog steeds actueel is.

kerk-in-nood-1Meer dan 250 martelaren
Ook de aanval op de Koptische gemeenschap in Soul (30 km ten zuiden van Cairo), begin maart, laat zien dat christenvervolging, ook na de val van Mubarak en zijn bewind, nog steeds plaatsvindt. Bij deze aanslag viel een grote groep moslims, naar schatting vierduizend man, de lokale Koptische gemeenschap aan. Ze drongen huizen binnen en staken een kerk in brand. Een priester en drie diakens worden nog steeds vermist. Er wordt gevreesd voor hun levens.
Op de Avond van de Martelaren worden de meer dan 250 martelaren van 2010 herdacht door kort iets te vertellen over hun laatste uren, door hun namen te noemen en door voor ieder van hen een kaars aan te steken. Tijdens het aansteken van de kaarsen zal er muziek te horen zijn van The Fruits, Juta Bolsius en Sami Hannawi. De avond begint om 18 uur met een Eucharistieviering gecelebreerd door mgr. Punt, bisschop van Haarlem-Amsterdam. Om 19 uur zal de gebedsavond gehouden worden die ongeveer tot 22 uur duurt.

St. Nicolaaskerk, Prins Hendrikkade 73, Amsterdam
De Nicolaaskerk ligt op 1 minuut lopen van het Centraal Station van Amsterdam.
Op internet (www.kerkinnood.nl/martelaren) is een korte film te zien die speciaal voor deze avond is gemaakt. Hier staat ook meer achtergrondinformatie over de avond.

Tags: