Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop Wallet leidt herdenkingsviering martelaren

Aartsbisschop Wallet leidt herdenkingsviering martelaren

Sant’Egidio Nederland organiseerde op 29 maart in de Onze Lieve Vrouwekerk te Apeldoorn (St. Franciscus parochie) de jaarlijkse oecumenische herdenkingswake van de martelaren van deze tijd. De Oud-Katholieke aartsbisschop Bernd Wallet was dit jaar de voorganger, namens de R.-K. Kerk waren kardinaal Eijk, pastoor Ten Have en pastor Gnanapragasam aanwezig.

De aanwezige kerkleiders spraken tijdens de viering voorbeden uit, kardinaal Eijk noemde in zijn voorbede onder anderen kardinaal De Jong en de tijdens de Tweede Wereldoorlog vervolgde priesters Galama, Van Rooijen en Hegge uit ‘s-Heerenberg. Na het noemen van een aantal namen klonk vanuit de aanwezige gelovigen ‘Kyrie eleison’, waarna twee kinderen een kaarsje aanstaken.

Aartsbisschop Wallet verwees in zijn overweging naar een tentoonstelling in de crypte van de Sint Bartholomeüsbasiliek op het Tibereilandje in Rome, een expositie die met steun van de Sant’Egidio gemeenschap is opgezet. “De vernieuwde ruimte vertelt de verhalen van de martelaren van onze tijd, martelaren uit allerlei tradities, uit alle continenten. Slachtoffers van nazisme, communisme, islamisme. Slachtoffers ook in landen waar godsdienstvrijheid is. Bij de opening werd gezegd dat ‘er nog nooit in de geschiedenis van de Kerk zo’n groot aantal christenen is vervolgd omwille van het Evangelie’ als in de afgelopen eeuw en deze. Eén op de zeven christenen leeft in een situatie van vervolging.”

In de crypte is onder meer het bloedrode kazuifel te zien van aartsbisschop Oscar Romero van El Salvador, vermoord in 1980, terwijl hij voorging in de Eucharistie, zo vertelde aartsbisschop Wallet. “Bisschop Romero zei: ‘Er zijn dingen die alleen gezien kunnen worden door ogen die gehuild hebben.’ Je ziet het leven met andere ogen als je dagelijks leeft in het lijden aan onrecht, in onzekerheid om het bestaan, in de marge van de samenleving. … Daarom moeten we verhalen horen van hen die geraakt worden door allerlei onrecht en uitsluiting, zelfs als het gebeurt door hen die christen zijn. Zonder ontmoetingen en zonder verhalen worden mensen gemakkelijk tot nummers en tot massa’s, en worden we prooi van ideologieën die muren bouwen en mensen van elkaar vervreemden. Zo mag het onder ons niet zijn!”

De Oud-Katholieke aartsbisschop stelde dat wij vaak “terug duiken in de zekerheden van wat we kennen, en het openliggende veld vrezen waar het zien van de tranen van armen en verdrukten ons zouden kunnen leiden. En vaak worden we gewoon opgeslokt door dagelijkse bezigheden; en tja, dat kunnen ook kerkelijke beslommeringen zijn…” Hij haalde Petrus aan die zegt: ‘Doe het wél!’ “Doe het wél, durf dichtbij Christus een leven te leiden waar anderen de juiste vragen bij stellen. En als de vragen komen, beantwoord ze met zachtheid en integriteit. Doe het wél, want zo is Gods Geest aan het werk onder jullie. Laat niets de weg van het Koninkrijk van God in jullie overmeesteren! Je hebt niets te verliezen in je levende band met Christus. In de kracht van Zijn Pasen kun je de vicieuze cirkel van kwade ervaringen doorbreken.”
“Onze goede levenswandel in Christus kan hoon opwekken, maar Jezus zal Zijn gedoopten niet loslaten. De liefde van God in Christus is de draad waar ons bestaan aan vast zit in leven en in sterven. Hij is zelf onze zaligheid, ons geluk, want Hij zal door alle onmogelijkheden heen alles ten goede leiden. Daarop vertrouwen we, het is de kern van Gods beloften. Als alles duister is, worden we in het licht getrokken. Elke kleine poging tot deelname van ons aan het leven van Christus, in verzet en overgave, in gebed en sacrament, dringt het duister verder terug, en vult de wereld met het licht van Pasen. Daar getuigen we vanavond van, met alle martelaren van onze tijd.”

Tags: