Aartsbisdom > Nieuws > Indrukwekkende Avond van de Martelaren in Zwolle

Indrukwekkende Avond van de Martelaren in Zwolle

Kerk in Nood organiseert jaarlijks de Avond van de Martelaren, waarop de christenen worden herdacht die wereldwijd vanwege hun geloof het leven hebben gelaten. Dit jaar was de Avond van de Martelaren voor het eerst ook in het Aartsbisdom Utrecht: op 22 maart in de basiliek Onze Lieve Vrouw ten Hemelopneming te Zwolle. Daarbij waren diverse Utrechtse priesters aanwezig, onder wie mgr. Hoogenboom. In april vinden er nog twee zulke avonden plaats: in Maastricht (5 april) en Amsterdam (12 april).

“Iedere Goede Vrijdag bidt paus Franciscus de kruisweg bij het Colosseum in Rome, symbool van de eerste martelaren. In de aanloop naar Pasen bidden wij tijdens de Avond van de Martelaren ook in 2019 met hem mee voor deze getuigen van ons geloof,” aldus Kerk in Nood op zijn website. De avond begon met een Eucharistieviering met de Groningse bisschop mgr. Van den Hout als hoofdcelebrant. Een zevental priesters uit het Aartsbisdom Utrecht concelebreerde, onder wie mgr. Hoogenboom, pastoor Huitink van de Thomas a Kempisparochie (Zwolle e.o.) en rector Kuipers van het Ariënsinstituut, evenals twee priesters uit het bisdom Groningen-Leeuwarden. Twee diakens assisteerden.

De viering werd gevolgd door een kruisweg met getuigenissen en muziek. Dat zal ook zo zijn tijdens de Avonden van de Martelaren in Maastricht en Amsterdam, Kerk in Nood: “Dit jaar horen we onder meer het verhaal van Blessing (23), een Nigeriaanse studente die haar moeder en zus verloor toen Fulani herders tijdens het avondmaal plots hun huis binnenvielen. De getuigenissen – uit Nigeria, maar ook uit Syrië, Indonesië en Kenia – laten zien dat het ook vandaag de dag niet vanzelfsprekend is om in vrijheid in Christus te geloven. Gebed voor de martelaren, hun nabestaanden én hun vervolgers is daarom essentieel.”

Rector Kuipers vond de Avond van de Martelaren “erg indrukwekkend. Ik ben blij dat deze avond nu ook in het Aartsbisdom Utrecht is gehouden en hoop dat dit voortgezet zal worden. Het was goed om te bidden voor de martelaren en om het getuigenis te horen van vervolgde christenen.”

De Avond van de Martelaren op 5 april vindt plaats in de basiliek van Onze Lieve Vrouw Sterre der Zee te Maastricht en de avond op 12 april in de St. Nicolaasbasiliek te Amsterdam. Aanmelden is niet verplicht, maar gezien het verwachte aantal mensen (ook van buiten de parochie) wel gewenst: klik hier.

Foto’s: Wim Koopman

Tags: