Aartsbisdom > Nieuws > Ariënsweek: priesterstudenten maken kennis met Achterhoek

Ariënsweek: priesterstudenten maken kennis met Achterhoek

Voor de tweede keer werd in het aartsbisdom van 7 t/m 13 juli de zogenaamde Ariënsweek gehouden. Deze week is bedoeld voor de priesterstudenten van het Aartsbisdom Utrecht en biedt hen de gelegenheid elkaar en het aartsbisdom beter te leren kennen.

Op maandag 7 juli verzamelden studenten en rector zich in retraitehuis Klein Sion in Leuvenheim. Na de kamerverdeling trok de groep naar de St. Janskerk te Zutphen om samen de Eucharistie te vieren. Na afloop vertelde pastor Ed Wassink enthousiast over de geschiedenis van de kerk en de binnenstad van Zutphen. Hij liet interessante plaatsen en hofjes zien en al snel werd duidelijk dat deze Hanzestad een rijke geschiedenis heeft.

ariensweek2014b

Vanuit Leuvenheim ging het gezelschap op dinsdagmorgen naar de St. Willibrordabdij (Slangenburg) bij Doetinchem. Rector Kuipers: “Na de Eucharistieviering in de abdijkerk werden we gastvrij ontvangen door br. H. Vesseur die ons vertelde over de benedictijnse spiritualiteit en ons iets liet zien van het abdijcomplex. Met name de boekbinderij maakte indruk.” Aansluitend werden ze ontvangen in de Onze Lieve Vrouwekerk in Doetinchem door pastor Marcel Smits, pastoraal werkster Mia Tankink en enkele leden van het parochiebestuur. Zij vertelden over het pastoraat in een tijd van krimp en groeiende samenwerking. “Een eerlijk, maar ook optimistisch en enthousiast verhaal,” aldus Kuipers. De dag besloot met een stadswandeling door Doetinchem.

ariensweek2014c

Woensdag vierden de deelnemers aan de Ariënsweek het feest van de Martelaren van Gorcum in de St. Willibrorduskerk te Vierakker. Pastoor Fred Hogenelst was de hoofdcelebrant en maakte duidelijk dat ze te gast waren in “de mooiste kerk van Gelderland”. Na een uitvoerige uitleg over de bouw en het interieur van deze kerk werd het gezelschap gastvrij ontvangen op Huize Suideras. “De vrouw des huizes liet ons het complex zien en trakteerde op een heerlijke lunch. Vervolgens trok de groep naar Borculo voor een vaart met een zomp over de Berkel. In de namiddag kwamen we in Keijenborg waar de pastoor op een barbecue trakteerde. Het werd laat, want we bleven om de wedstrijd Nederland-Argentinië te bekijken,” aldus Kuipers.

ariensweek2014d

“Donderdag vierden we de Eucharistie in de St. Pancratiuskerk te ‘s-Heerenberg. Gastheer pastoor Jurgen Jansen had ook de priesters van zijn wijdingsjaar uitgenodigd, zodat het een mis werd met vier heren. Na de lunch bezochten we Huis Bergh, naast de pastorie, van waaruit dit deel van Oost-Nederland eeuwenlang werd bestuurd. De gids leidde ons vol enthousiasme langs de kunstverzameling van textielbaron Van Heek, waarbij vooral de wapenkamer met zwaarden en harnassen indruk maakte. De dag werd besloten met het avondgebed in de tuin van de pastorie en een diner in een nabijgelegen restaurant.”

ariensweek2014e

De laatste dag van de Ariënsweek werd in Drempt doorgebracht. Daar vierden de deelnemers met vicaris Hans Pauw de Eucharistie op de feestdag van St. Benedictus. De gasten dronken koffie met parochianen en kregen een kijkje achter de schermen bij de verschillende processen van samenwerking van parochies en kerksluitingen die momenteel in het aartsbisdom gaande zijn. Rector Kuipers: “Vervolgens nam de vicaris ons mee voor een bezoek aan het graf van de kandidaat zalige Dora Visser in Olburgen en een korte wandeling door Doesburg. Na een bezoek aan het mosterdmuseum en een lunch met mosterdsoep namen we afscheid van elkaar. Ieder ging zijns weegs: op weg naar werk, stage of de vakantietijd.”

ariensweek2014f

Tags: