Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop besluit tot oprichting kathedrale parochie

Aartsbisschop besluit tot oprichting kathedrale parochie

Aartsbisschop W.J. Eijk van Utrecht is voornemens om per 1 oktober 2008 in de binnenstad van Utrecht een nieuwe kathedrale parochie op te richten. De grenzen van de nieuwe kathedrale parochie vallen samen met de grenzen van wat nu bekend staat als de Binnenstadparochie. Dat betekent dat het aartsbisdom Utrecht uiteindelijk niet 45, maar 46 parochieverbanden zal gaan tellen. De nieuwe kathedrale parochie omvat twee kerklocaties: de kathedrale kerk van de HH. Catharina en Willibrordus en de H. Augustinuskerk. De naam van de nieuwe kathedrale parochie is nog niet bekend.

Mgr. Eijk heeft voor de oprichting van deze parochie gekozen vanwege de bijzondere status van de kathedraal als kerk van de bisschop en als plaats waar bijzondere diocesane vieringen gehouden worden, zoals de priesterwijdingen. “De kathedraal heeft daarmee een eigen en uitzonderlijke plaats onder alle andere kerken en parochies in het aartsbisdom; een plaats die het louter parochiële niveau overstijgt,” licht vicaris-generaal Th.C.M. Hoogenboom toe. “Ook de bijzondere band die de kathedraal heeft met de Priesteropleiding Ariënskonvikt is voor de aartsbisschop aanleiding tot zijn besluit.”

Pastorale bezetting
De op te richten kathedrale parochie blijft in de toekomst zelfstandig. Dit betekent dat deze parochie geen deel zal gaan uitmaken van het Parochieverband Utrecht Zuid-Oost. Deze parochies zijn inmiddels van het voornemen van mgr. Eijk op de hoogte gesteld. De eigenheid van beide kerklocaties in de kathedrale parochie blijft gewaarborgd.
Die zelfstandigheid betekent overigens niet dat de parochie “een eiland in de stad Utrecht zal worden,” aldus vicaris-generaal Hoogenboom in een brief aan de parochianen van het Parochieverband Utrecht Zuid-Oost. “De in de laatste jaren gegroeide samenwerking met de parochies in dit parochieverband wordt waar mogelijk gecontinueerd en/of uitgebouwd.” Met betrekking tot de pastorale bezetting van de kathedrale parochie zal mgr. Eijk zo spoedig mogelijk een besluit nemen.