Aartsbisdom > Nieuws > Abdij Sion krijgt 720.000 euro restauratiesubsidie

Abdij Sion krijgt 720.000 euro restauratiesubsidie

Abdij Sion in Diepenveen heeft van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) 720.000 euro restauratiesubsidie gekregen. De toekenning is een voortvloeisel van de Najaarsnota 2006, waarin 140 miljoen euro beschikbaar werd gesteld voor het wegwerken van restauratieachterstanden. Van dit geld wordt dit jaar 88 miljoen euro verdeeld onder zeven groepen monumenten. Met deze subsidie kunnen het poortgebouw en het gastenverblijf van abdij Sion worden opgeknapt. De restauratie van deze panden gaat nog dit jaar van start en duurt ongeveer een jaar. Ondanks dit forse bedrag blijft nog veel achterstallig onderhoud over: voor de restauratie van de gehele abdij is 4,5 miljoen euro nodig.

Abdij Sion is sinds tien jaar een rijksmonument en telt verschillende gebouwen, alle met een eigen zogeheten ‘monumentennummer’. Deze vier rijksmonumenten vormen samen de abdij. Slechts één van de vier restauratienummers viel in de prijzen – er waren 136 aanvragen bij de Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten (RACM) ingediend voor restauraties met subsidiabele kosten tussen de 1-3 miljoen euro.
Bovendien had men liever als eerste de abdijkerk opgeknapt. “De verdeling van de subsidiegelden is net een loterij. Ook al is de restauratie van de kerk het meest urgent, we mogen de gelden alleen gebruiken voor het poortgebouw,” zegt Wim Jansen, bouwkundige van het aartsbisdom Utrecht in dagblad De Stentor. Jansen: “De subsidieregelingen in dit land zijn soms onbegrijpelijk. Omdat de abdij op papier uit meerdere monumenten bestaat, mogen we restauratie niet als één project indienen. Had dat wel gemogen, dan hadden we misschien wel in één keer de benodigde miljoenen gekregen. Vanaf de eerste dag dat abdij Sion officieel rijksmonument is proberen we al gelden bij elkaar te krijgen voor restauratie. We hebben nu een beetje gekregen. Dat is op zich mooi, maar het is bij lange na niet genoeg.”