Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk bezoekt Oude Blasius kerk Delden

Kardinaal Eijk bezoekt Oude Blasius kerk Delden

Kardinaal Eijk was dinsdagavond 27 november op uitnodiging van de plaatselijke Raad van Kerken in Delden. Hij bezocht eerder dit jaar ook al dit Twentse stadje (Heilige Geest parochie), vanwege de start van het jubileumjaar ‘900 jaar Blasius’. Toen vierde hij op 3 februari de Eucharistie in de neogotische Blasiuskerk uit 1873. Maar Delden kent ook een Oude Blasiuskerk (voor het eerst vermeld in 1118), die tot de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) behoort. De kardinaal was uitgenodigd om de 15de eeuwse schilderingen te bekijken en (na de maaltijd) een lezing te houden over het onderwerp ‘Waardig Levenseinde’.

Vicaris Ronald Cornelissen (vicariaat Deventer) en pastoor Marc Oortman van de Heilige Geest parochie vergezelden kardinaal Eijk tijdens de rondleiding door de Oude Blasius. Deze werd gegeven door emeritus predikant Frans Wiersma, die tot 2010 in deze kerk stond. Zijn gasten vonden de rondleiding zeer de moeite waard. “Wiersma gaf een boeiende uitleg en wees ons op de verschillende details van de schilderingen,” vertelt vicaris Cornelissen. “De meeste van deze schilderingen zijn bij restauraties weer naar voren gekomen. Interessant was onder meer een schildering van de verheerlijkte Christus, met aan de ene kant de hel en aan de andere kant de hemel. Ze zijn van vóór de Reformatie, toch wordt ergens op de schildering zelfs een bisschop door een duiveltje richting hel geduwd.”

De Oude Blasius was die avond ook de locatie van de lezing van kardinaal Eijk, tevens medicus en bisschop-referent voor Medische Ethiek. In een goed gevulde kerk sprak hij over een waardig levenseinde. In zijn met veel praktische voorbeelden gelardeerde betoog had de Utrechtse aartsbisschop veel aandacht voor het belang van palliatieve zorg.
Onder de aanwezigen waren beide Deldense dominees maar ook palliatieve arts Cees Robers van de ziekenhuisgroep Hengelo/Almelo. Hij maakt na pastor Marinus van den Berg (in januari) in maart het drieluik aan lezingen over dit thema in Delden vol.

Tags: ,