Aartsbisdom > Nieuws > WJD-video: Dit gaan we meemaken

WJD-video: Dit gaan we meemaken

“Ik geloof heel erg dat waar twee of meer mensen verenigd zijn in Zijn Naam, dat Hij daar is. Als je bij de WJD met meer dan een miljoen mensen verenigd bent in Zijn Naam, is Hij dus sowieso daar aanwezig.” Laura Nieuwlaat is één van de jongeren die deelneemt aan de Wereldjongerendagen 2019 in Panama. Tijdens het voorbereidingsweekend voor deze reis sprak katholiekleven.nl onder anderen met haar en met pastor Mauricio Meneses uit het Aartsbisdom Utrecht.

Het voorbereidingsweekend voor alle Nederlandse WJD-deelnemers vond plaats van 23 tot en met 25 november in Bruinisse (Zeeland). Daar vertelden Laura en andere jongeren wat ze verwachten van de Wereldjongerendagen. Sommigen gaan voor de eerste keer mee, anderen hebben al vaker een WJD meegemaakt.

Elke WJD zijn weer anders, weet Laura. Wat deze WJD bijvoorbeeld bijzonder maakt zijn de zogeheten streams: jongeren verdiepen zich met elkaar in het geloof, in het thema zorg, in leiderschap, of in de theologie.

Parochievicaris Mauricio Meneses (parochies HH. Martha en Maria en Onze Lieve Vrouw van Amersfoort) is een van de priesters die meereist met de groep. Hij komt oorspronkelijk uit Colombia en gaf tijdens het voorbereidingsweekend een korte workshop Spaans. Meneses vertelt in de video hoe mensen in Latijns-Amerika en Centraal-Amerika opgroeien met het geloof, en dat het een vanzelfsprekend iets is. “Dus ik heb de jongeren gezegd: daar zullen jullie echt diep gaan in het geloof en meemaken hoe het voor de mensen heel gewoon is, een deel van hun cultuur, een deel van hun leven.”

Volgens Meneses vormt deelname aan de WJD “een goede kans om onze grenzen te overschrijden en naar andere landen te gaan om het geloof te delen. En jongeren uit de hele wereld te ontmoeten. Dat heb ik vandaag gezegd. Dus je moet open zijn voor andere talen, voor jongeren uit de hele wereld. Het is een manier ook om mee te maken hoe mensen het geloof belijden. Dat is geweldig.”

Bekijk de video hier:

Tags: