Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Overdinkel > 100ste St. Gerardus Bedevaart in Overdinkel

100ste St. Gerardus Bedevaart in Overdinkel

Het dorp Overdinkel (parochie Maria Vlucht) viert deze maand een bijzonder jubileum: komend weekend wordt hier de 100ste St. Gerardus Bedevaart gehouden. Jaarlijks trekken pelgrims uit Twente maar ook uit andere delen van het land hiervoor naar deze kleine kern. “Dit jubileum gaan we vieren met vele mensen die de H. Gerardus Majella als hun trooster en helper zien in moeilijke tijden,” zo verwacht de organisatie. Kardinaal Eijk is vanwege deze 100ste editie hoofdcelebrant tijdens de Eucharistieviering op 21 oktober.

In 1912 vroeg pastoor G. van Laak aan de aartsbisschop van Utrecht of de openbare processie die tot dan toe op Sacramentsdag werd gehouden, ieder jaar georganiseerd mocht worden. Hij wilde deze processie voortaan op zondag 16 oktober (feestdag van de H. Gerardus Majella – de patroonheilige van de kerk in Overdinkel) houden, of op de zondag na 16 oktober.

overdinkel-gerardus2Patroonheilige van de fietsers
Na de toestemming van het aartsbisdom vond op zondag 20 oktober 1912 de inwijding plaats van drie kapellen met op het processieterrein – later ook wel genoemd ‘de Calvarieberg’ – het hoofdaltaar. In de beginperiode bleef de devotie beperkt tot de eigen parochianen en enkele omliggende parochies. Maar al snel kwamen de pelgrims uit heel Twente, de Achterhoek en zelfs uit alle delen van het land.
In de eerste jaren begon de processie in de kerk en trok men over het kerkhof, waarna de sluiting weer in de kerk was. Nu eindigt de processie in het processiepark. In de dertiger jaren waren zoveel pelgrims per fiets dat er werd gesproken van ‘Sint Gerardus, patroonheilige van de fietsers’: van de gemiddeld 20.000 pelgrims waren er toen 19.000 fietsers.

‘Kerkebos’
In de oorlogsjaren waren er soms geen processies, na de oorlog groeide het aantal pelgrims echter flink door met als piek de jaren vijftig, waarin de Majellaprocessie ruim 30.000 deelnemers trok. “Het was een indrukwekkend gezicht: de stoet biddende en zingende mensen die het Allerheiligste volgden dat onder de baldakijn werd voortgedragen. In latere jaren kwamen er minder pelgrims naar Overdinkel. Zo kwamen er in 1982 nog 7.000 mensen naar de 70ste processie van de H. Gerardus Majella,” zo schetst de organisatie de historie.
“Er is inmiddels veel veranderd: naast betere luidsprekers (ook in de kerk) kreeg het hoofdaltaar  een overkapping, zodat de priesters, het koor en de musici droog blijven bij slecht weer. Ook heeft het processiepark (het ‘kerkebos’) een grote verandering ondergaan.”

Programma:
Donderdag 18 oktober begin Gerardus Triduüm Eucharistieviering om 19.00 uur
Vrijdag 19 oktober Gerardus Triduüm Woord en Communieviering om 19.00 uur
Zaterdag 20 oktober Gerardus Triduüm Gebedsdienst om 19.00 uur
Zondag 21 oktober om 10.45 uur: vertrek kleine processie vanuit de kerk naar het park. Om 11.00 uur plechtige Eucharistieviering in het park met koor en orkest, hoofdcelebrant is kardinaal W. Eijk. Aansluitend St. Gerardus Processie door het park.

Voor inlichtingen over deze bedevaart:
Parochiecentrum H. Gerardus Majella
Ma-vr 10.00-12.00 uur