Aartsbisdom > Nieuws > WJD: catecheses, bezoek ambassadeur, aankomst paus

WJD: catecheses, bezoek ambassadeur, aankomst paus

De Nederlandse bisschoppen gaven op 2, 3 en 4 augustus in de ochtend een catechese aan de jongeren in een grote zaal die door het bisdom Lissabon beschikbaar is gesteld. ‘s Middags konden de WJD-deelnemers steeds kiezen uit de vele programma’s die in de stad worden aangeboden.

Bisschop Hendriks van Haarlem-Amsterdam verzorgde woensdag 2 augustus de eerste catechese over integrale ecologie. Hij wees er onder meer op dat achter negatieve ontwikkelingen als het gaat om het klimaat menselijk handelen zit. Andersom kan menselijk handelen ook positief bijdragen aan veranderingen ten goede.

De catechese eindigt met een aantal vragen voor de deelgroepen. Daarna komen de WJD’ers weer samen en schrijven ze vragen voor de bisschop op gele strandballen die de zaal in worden geslingerd en die met veel energie worden doorgetikt.

Via een Nederlandse priester is ook bisschop John Baptist Osama van het bisdom Gulu (Oeganda) deze ochtend te gast. Hij komt uit het noorden van Oeganda en spreekt de groep kort toe over de situatie in zijn land, ontvoeringen van kinderen door The Lords Resistance Army, over de situatie in Zuid-Soedan waaraan zijn bisdom grenst en waar de bevolking terecht is gekomen in een machtsstrijd. Bisschop Osama spreekt over het belang van vrede en vraagt de jongeren om te bidden voor de mensen en voor vrede.

Na een korte pauze volgt de Eucharistieviering met mgr. De Jong (bisdom Roermond en legerordinariaat) als hoofdcelebrant.

De Utrechtse hulpbisschop mgr. Woorts is aanwezig bij deze Wereldjongerendagen. Hij noemt deze dag “mooi en enthousiast. Er was grote aandacht en participatie bij de inleiding van mgr. Hendriks en de H. Mis. Na de inleiding had ik buiten een gesprek met een groepje backpackers (sommigen ook uit ons bisdom) op eigen gelegenheid. Heel plezierig om zo te midden van de grote groep met een aantal samen te zijn en verder te spreken over hoe jij wilt bijdragen aan een beter leefklimaat, hoe jij onze wereld wilt nalaten en over wat Maria voor je betekent (in dezen).”

Mgr. Woorts vindt het “ook mooi om tussendoor met elkaar als bisschoppen op te trekken en we spreken, ontmoeten ook weer heel wat broeders in het bisschopsambt alsook priesterschap van over heel de wereld. Overal zijn hartelijke gesprekken en uitwisseling.”

De Nederlandse ambassadeur in Portugal, mevrouw Margriet Leemhuis, heeft de bisschoppen en jongeren en anderen die vanwege de WJD in Lissabon zijn, uitgenodigd voor een ontmoeting. Het is een kennismaking met het team van medewerkers van de ambassade en een gelegenheid om elkaar te ontmoeten. Ook vertegenwoordigers van Aruba, Bonaire, Curaçao en Saba zijn aanwezig.

Dezelfde avond heeft mgr. Woorts een ontmoeting met pastor Anton ten Klooster en jongerenwerker Sarah Mijhad, die de groep van het Aartsbisdom Utrecht leiden. Mgr. Woorts: “Hulde voor wat zij in het bijzonder doen en opvangen!”

(Eigen foto’s)

Aankomst paus
Donderdag 3 augustus verzorgde mgr. Van den Hende “een prachtige catechese over sociale vriendschap,” aldus mgr. Woorts. “In de deelgroep die ik daarna mocht leiden werd ik vooral getroffen door hoe de jongeren echt werken aan het onderhouden van hun band met Jezus, en hoe ze vanuit hun geloof echt iets willen betekenen voor anderen.” Ook was er deze dag weer een Eucharistieviering voor de Nederlandse groep. Mgr. Woorts: “We ontmoeten hier alle delen van de wereld. Veel hartelijke broederschap en spontane ontmoetingen, ook met jongeren van over heel de wereld. De Heilige Geest is werkzaam in de harten van vele jongeren. Je bespeurt het verlangen om een diepe vriendschap met Jezus te hebben, samen ook met Maria. Dit zijn tekenen van hoop voor onze Kerk en wereld.”

Aan het einde van de middag arriveerde paus Franciscus bij de Wereldjongerendagen.

Foto linksonder door mgr. Woorts

Vrijdag 4 augustus
Vrijdagochtend stond de laatste Nederlandse catechese op het programma, was er daarna een Eucharistieviering en vond aan het einde van de middag de Kruisweg plaats met paus Franciscus. Mgr. Woorts stuurde alvast een aantal foto’s van deze dag, achtereenvolgens:

• De Utrechtse reisleiding bijeen: de reisleiding en de deelgroepleiders voor de kerk van de catecheses en vieringen.
  • Deelgroepleiders-overleg. Mgr. Woorts: “ik bedank hen namens het bisdom voor hun geweldige inzet en creativiteit om onze jongeren deze dagen.”
  • Mgr. Woorts: “Deze middag trek ik op met de groep van pastoraal werker Yuri Saris uit de parochie Licht van Christus en uit Arnhem. Hierbij is ook onze priesterstudent James Keuben.”
  • De andere deelgroep van Yuri Saris.

Zondag 6 augustus: live uitzending slotviering op TV
De Wereldjongerendagen worden zondag 6 augustus afgesloten met een Eucharistieviering met paus Franciscus. Vanaf 9.40 uur zendt KRO-NCRV op NPO 2 een impressie van en toelichting op de WJD uit, gepresenteerd door Wilfred Kemp. Vanaf 10.00 uur is de slotviering live te zien.

Tekst: met dank aan bisdom Rotterdam
Foto’s: Ramon Mangold (tenzij anders vermeld)

Tags: