Aartsbisdom > Nieuws > Werkgroep Kerk en Jodendom bezoekt Utrechtse sjoel

Werkgroep Kerk en Jodendom bezoekt Utrechtse sjoel

De Diocesane Werkgroep Kerk en Jodendom van het Aartsbisdom Utrecht bracht op 18 januari een bezoek aan de Liberaal Joodse Gemeente te Utrecht. Het bezoek vond plaats bij gelegenheid van de Dag van het Jodendom. De werkgroepleden woonden een dienst in de sjoel bij, die werd geleid door rabbijn Joram Rookmaaker. Pastoor Boogers van de samenwerkende Utrechtse parochies noemde het “een onvergetelijke ervaring.” Na de dienst sloten ze aan bij het samenzijn met koffie en (zelfbereid) eten – het was een zeer hartelijke ontmoeting.

De LJG Utrecht, die officieel werd opgericht op 7 december 1993, is een van de Progressieve Joodse Gemeenten van Nederland. Sinds eind 2004 beschikt de gemeente over een eigen sjoel in het voormalige Joodse weeshuis in Utrecht.
Het Centraal Israëlitisch Weeshuis werd in 1871 geopend als landelijk weeshuis voor Joodse kinderen vanaf 6 jaar. Zij konden er tot hun 21ste verjaardag blijven en genoten daar een opleiding. Op 20 oktober 1942 deporteerden de Duitsers de toen ongeveer vijftig er woonachtige weeskinderen, het voltallige weeshuispersoneel en nog eens dertig Duits-Joodse gastkinderen. De meeste kinderen zijn op 5 maart 1943 in Sobibor vermoord. Na de oorlog kreeg het pand steeds wisselende bestemmingen, het Wilhelmina Kinder Ziekenhuis (WKZ) was tot 1999 de laatste gebruiker. Na vertrek van het ziekenhuis kwam bij restauratie van het pand een deel van de oorspronkelijke inrichting tevoorschijn, inclusief het gewelfde en beschilderde plafond van de kleine synagoge die zeker tachtig jaar deel heeft uitgemaakt van het voormalige Joodse weeshuis.

Pastoor Boogers is sinds kort lid van de Werkgroep Kerk en Jodendom. Hij vond het bijzonder om de dienst in de sjoel bij te wonen. “Ik kende deze tot nu toe slechts vanuit de boeken. Rabbijn Rookmaaker heette ons namens het bestuur hartelijk welkom aan het begin van de sjoeldienst en gaf tijdens de dienst aanwijzingen om ons als katholieke deelnemers nog meer thuis te laten komen. Ik voelde mij gezegend door deze levende gemeenschap van de Liberaal Joodse Gemeente.”
Rabbijn Rookmaaker sprak in zijn toespraak (of derasja) na het ceremonieel rond de Tora onder meer over ontzag voor God (Yirat Elohiem), “een bijzonder begrip dat in vele religies een plek heeft. En zeker bij zowel het Joodse als het christelijke denken.”

Na de dienst lichtte mgr. Woorts, voorzitter van de Diocesane Werkgroep Kerk en Jodendom, in een toespraak de achtergrond van de Dag van het Jodendom toe: “Die Dag is bedoeld om te stimuleren dat de kennis over het Jodendom onder katholieken toeneemt en dat er ontmoetingen plaatsvinden tussen Joden en katholieken. In ons land zijn er rond deze Dag van het Jodendom diverse activiteiten in de verschillende bisdommen en parochies, om elkaar te ontmoeten en om van u Joden, van uw geloof, uw leren, uw verstaan en omgaan met de Tenach en uw gebruiken te leren.”
“Ontmoetingen als deze en deze ochtend hier zijn voor ons katholieke christenen veel meer dan alleen maar interessant. Het raakt aan de kern van ons geloof en kerk-zijn. Immers, als christenen zijn wij geënt op de Joodse stam, die stam die ons zegt dat God zijn verbond met Abraham trouw blijft tot in eeuwigheid. Voor ons christenen is van groot belang te beseffen: Jezus van Nazareth, die voor ons de Heer en Verlosser is, zijn moeder Maria, zijn apostelen en de andere eerste leerlingen van Jezus waren Joden, voluit. Zij kenden geen andere Bijbel dan de Hebreeuwse, de Tenach. Trouw bezochten zij de tempel in Jeruzalem, in het bijzonder ook met Pesach.”
Mgr. Woorts memoreerde ook dat dit jaar Nederland 75 jaar geleden werd bevrijd van de bezetting door de nazi’s: “Wij herinneren ons in het bijzonder de Shoah, de onvoorstelbare tragedie van de fabrieksmatige uitroeiing van onze Joodse medeburgers, waaronder de weeskinderen en hun begeleiders die vanuit dit voormalige Israëlitisch Weeshuis zijn afgevoerd en de dood zijn ingejaagd. Die herdenking is blijvend nodig, zeker ook in onze tijd nu wij meer en meer horen over en u – onze Joodse broeders en zusters – meer en meer geconfronteerd wordt met antisemitisme, in ons land en elders.” Met nadruk herhaalde hij de recente verklaring van de R.-K. Kerk en de Protestante Kerk Nederland: “Wij rekenen het tot onze verantwoordelijkheid er alles aan te doen om antisemitisme in de hele samenleving tegen te gaan en om initiatieven te ondersteunen die daar een dam tegen opwerpen.”

Tags: