Aartsbisdom > Nieuws > Website jongerenproject M25

Website jongerenproject M25

Maandag 13 februari is de website www.mtwentyfive.nl live gegaan. Op deze website staat informatie over de M25-jongerengroepen die zich op vele plaatsen in diverse bisdommen inzetten voor mensen in de knel, zoals daklozen, verslaafden, vluchtelingen, verstandelijk gehandicapten, zorgbehoevende ouderen en ex-gevangenen. De nieuwe website is een gezamenlijk initiatief van het Aartsbisdom Utrecht en het bisdom Rotterdam.

Via M25 (spreek uit als ‘M Twenty Five’) zetten jongeren zich in voor hun medemensen door hand- en spandiensten te verlenen. De naam verwijst naar het 25ste hoofdstuk van het Evangelie volgens Matteüs, waarin Jezus iedereen oproept zich in te zetten voor mensen die het moeilijk hebben. Deze inzet is bekend als ‘de zeven werken van barmhartigheid’.
In 2003 werd in Delft de eerste M25-groep opgericht en al gauw vormde zich een tiental nieuwe M25 groepen, ook in het Aartsbisdom. Inmiddels zijn honderden jongeren actief via M25. Ze werken mee met de Voedselbank, sorteren tweedehandskleding voor hergebruik, sturen kaarten naar gevangenen, doen huis-, tuin- en keukenklusjes bij ouderen en zieken et cetera.

Voor wie is een M25-groep bedoeld?
Een M25-groep richt zich op jongeren van 12 t/m 18 jaar die tot een parochie of samenwerkingsverband van parochies horen. Bij vele groepen zijn ook jongeren aangesloten die niet rooms-katholiek zijn. Parochies kunnen een M25-groep in het leven roepen als vervolgproject op het H. Vormsel en ook bestaande jongerengroepen in parochies kunnen kiezen voor het M25-concept. Daarnaast is er de optie om, bijvoorbeeld via scholen, een bepaalde leeftijdsgroep breed uit te nodigen.
Diverse jongerengroepen zijn ook actief op Facebook.

De twee bisdommen hopen dat de gezamenlijke inzet voor de M25-activiteiten een gunstige uitwerking heeft op de belangstelling van jongeren voor M25-activiteiten.