Aartsbisdom > Nieuws > Vredeswandeling in Apeldoorn op Nieuwjaarsdag

Vredeswandeling in Apeldoorn op Nieuwjaarsdag

Ter gelegenheid van de viering van de Wereldvrededag op 1 januari houdt de Gemeenschap van Sant’Egidio, samen met andere organisaties en bewegingen fakkeltochten voor de vrede. Zij wil op die manier haar zorg laten zien voor de wereld die nog steeds zo verdeeld is en wordt geteisterd door oorlogen, onrecht, armoede en geweld. In Apeldoorn sluit Sant’Egidio op 1 januari 2015 met een vredeswandeling voor het eerst aan bij dit initiatief.

Het doel is een wereldwijde dag van wapenstilstand en geweldloosheid. Er zijn wereldwijd twee momenten in het jaar waarop vrede centraal staat: 1 januari is sinds 1967 door de R.-K. Kerk uitgeroepen tot Wereldvrededag en in 1981 heeft de Verenigde Naties 21 september uitgeroepen tot vredesdag.

Fakkeltocht
De gemeenschap van Sant’Egidio wijst er op dat vrede begint in het hart van ieder mens. Samen kunnen mensen van goede wil, van welke overtuiging of origine ook, de haat en de angst voor de ander overwinnen. Diaken Ronald Dashorst van Sant’Egidio en de Apeldoornse Emmaüsparochie: “In meer dan 150 steden wereldwijd organiseert de gemeenschap van Sant’Egidio solidariteitsmarsen. Zoals in Rome, Milaan, Napels, Florence, Parijs, Québec, Madrid, Barcelona, Lissabon, Buenos Aires, Antwerpen, Luik, Burkina Faso, Ivoorkust, Colombia, Hongarije, Oekraïne en Congo. Hierbij lopen mensen met fakkels door de straten en dragen borden met namen van landen waar strijd, oorlog en geweld heerst, maar ook borden met vrede in vele talen van de wereld.”
In Antwerpen organiseert de gemeenschap van Sant’Egidio een vredeswandeling gevolgd door een vredesfeest. Na een fakkeltocht zijn er in de kathedraal korte toespraken van kerkelijke en overheidsvertegenwoordigers. Hier worden ook enkele witte duiven als vredessymbool opgelaten.
Dashorst: “Kunnen wij in Apeldoorn achterblijven? Nee, natuurlijk niet; in Apeldoorn houden wij dus ook een vredeswandeling vanaf het gemeentehuis. Deze start om 17.00 uur bij het monument van Kamp Rees, langs de synagoge, de moskee en het station, langs de plaquette van de gevallenen en De Kus naar de Onze Lieve Vrouwekerk aan de Hoofdstraat. Daar staan verschillende sprekers, een vredesritueel en een vredesfeest op het programma. Ook in deze wandeling met fakkels worden borden meegedragen met de namen van landen in oorlog of conflict en woorden van vrede in alle talen.”

Datum: 1 januari 2015
Plaats: Centrum van Apeldoorn (start: Marktplein)
Tijd: 17.00 uur tot 18.30 uur