Aartsbisdom > Nieuws > Vieringen met Maria Tenhemelopneming op 15 augustus

Vieringen met Maria Tenhemelopneming op 15 augustus

Dinsdag 15 augustus viert de R.-K. Kerk het Hoogfeest van Maria Tenhemelopneming. Daarbij wordt herdacht dat Maria, de Moeder van Jezus, aan het einde van haar aardse leven door God in de hemel werd opgenomen. Veel parochies in het Aartsbisdom Utrecht organiseren die dag extra vieringen, in Zwolle (parochie Thomas a Kempis) is er die dag ook een processie.

Deze korte processie rond de OLV Basiliek (Peperbuskerk) aan de Ossenmarkt wordt muzikaal ondersteund door de koren van de kerk. Na afloop van de processie is er om 19.00 uur in de basiliek een Eucharistieviering.
Ook in de parochie HH. Twaalf Apostelen wordt Maria Tenhemelopneming op bijzondere wijze gevierd: in de locaties Borculo en Joppe is er zelfs een parochiefeest omdat de kerken in deze twee plaatsen vernoemd zijn naar deze gebeurtenis rond Maria. In Keijenborg is er bovendien een Eucharistieviering en in Zutphen (H. Johannes de Doperkerk, 19-20 uur) zal het Gregoriaans Getijdenkoor op 15 augustus de Mariavespers verzorgen.

Op de parochiële websites in het Aartsbisdom Utrecht staan nog veel meer vieringen op Maria Tenhemelopneming vermeld, klik hier voor het overzicht van deze sites.