Aartsbisdom > Nieuws > Video ‘Vensters op Liduina’ met kardinaal Eijk

Video ‘Vensters op Liduina’ met kardinaal Eijk

Sinds vijf jaar is de Liduinaprocessie niet meer weg te denken uit Schiedam. Elk jaar trekt op zondag voor Hemelvaartsdag een tocht met de relieken van Liduina door de straten van Schiedam. De processie begint en eindigt in de Liduinabasiliek, maar komt ook in de Grote of Sint Janskerk en in Huis te Poort (de oud-katholieke kerk). Dit jaar konden de processie en de bezinnende avond (met kardinaal Eijk) niet doorgaan vanwege de corona preventiemaatregelen.

Ook de gezongen Eucharistieviering en de overige feestelijkheden kunnen hierdoor geen doorgang vinden. Er is geen plechtig lof op 14 juni, de eigenlijke feestdag van Liduina. De vesperdienst en bezinnende avond van de Broederschap van Sint Liduina, op 15 juni, met een inleiding van kardinaal W. Eijk over de betekenis van Sint Liduina voor de omgang met het lijden in deze tijd, is afgelast.
Om toch iets van de sfeer en van de boodschap van het Liduinafeest te delen met parochianen en met anderen, heeft de Liduinabasiliek een film gemaakt onder het motto ‘Vensters op Liduina’. In deze film komen verschillende mensen – jong en oud – aan het woord over de betekenis van Liduina in hun leven en werk. Kardinaal Eijk vertelt in deze video over de betekenis van het lijden van Liduina in deze tijd. Ook zijn Liduinaliederen te horen en beelden van een eerdere processie te zien. De film ‘Vensters op Liduina’ is vanaf zaterdagavond 13 juni (de vooravond van de feestdag van Sint Liduina de zien op het YouTube-kanaal van parochie De Goede Herder: