Aartsbisdom > Nieuws > Sacramentsdag: voor het eerst weer te communie

Sacramentsdag: voor het eerst weer te communie

Voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis kan op zondag 14 juni weer de heilige communie uitgereikt worden. Bijzonder is dat juist op deze zondag Sacramentsdag wordt gevierd. Wat is de oorsprong van dit hoogfeest? En wat is de betekenis er van vandaag?

De oorsprong van het hoogfeest van Sacramentsdag ligt in de middeleeuwen. In visioenen aan de heilige Juliana van Cornillon (1192/93-1258) zou de Heer de Kerk gevraagd hebben een speciaal feest in te stellen ter ere van de Eucharistie. Een nieuw artikel op katholiekleven.nl, het multimediakanaal van de Nederlandse bisschoppen, geeft de achtergronden van dit feest.

Plechtig Lof op Sacramentsdag in Groenlo
In Groenlo wordt op Sacramentsdag een plechtig lof gehouden. “We vieren dat Jezus Christus zichzelf onder de gedaanten van brood en wijn aan ons geeft als voedsel en voortdurend onder ons wil blijven door middel van zijn waarachtige tegenwoordigheid in de geconsacreerde offergaven,” zo schrijft pastoor H.A.M. de Jong van de St. Paulusparochie.

De Jong: “De eerbied die we in onze Kerk voor deze eucharistische gaven kennen, wordt op deze feestdag tot uitdrukking gebracht. Op veel plaatsen trok de sacramentsprocessie uit, waarbij de geconsacreerde Hostie in een monstrans door de straten werd gedragen. Dit jaar is het anders. Dit jaar is het Jaar van de Eucharistie. Een bijzonder jaar en ook ongekend, waarin de Heilige Eucharistie door de meeste mensen niet fysiek meegevierd kan worden! Het online vieren, de geestelijke communie: ze maken dat we ons toch verbonden mogen weten met Jezus Christus. Zijn aanwezigheid en werkzaamheid in onze wereld kan door geen enkele beperking opgelegd worden.

In de coronaproof gemaakte H. Calixtusbasiliek te Groenlo zal Sacramentszondag ook worden gevierd met een plechtig Lof, waarin het Allerheiligste Sacrament ter aanbidding wordt uitgesteld. De aanvang van dit Lof is 17.00 uur; de viering is toegankelijk voor maximaal 30 kerkgangers die zich aanmelden via het reserveringssysteem van de parochies St. Paulus en St. Ludger op de website. Via kerkdienstgemist.nl is dit Lof rechtstreeks en later mee te vieren.”